Lotus-tallin tekninen johtaja James Allison on julkistanut perustelut Kimi Räikkösen auton rengastaktiikalle Malesian GP:ssä.
Kisan alussa Räikkönen jätti vaihdon välikelin renkaista sadekelin renkaisiin liian myöhäiseen ajankohtaan pudoten näin 8. sijalta 13:nneksi.
– Alkuvaihe oli todella vaikea, koska siinä oli kaksi polkua valittavana, eikä ollut selvää, kumpi niistä olisi paras. Meidän täytyi joko yrittää pärjätä välikelin renkailla, kunnes turva-auto tulee, tai tehdä valitsemamme päätös ja vaihtaa sitä aiemmin täyden sadekelin renkaisiin. Pelasimme uhkapeliä ensimmäisen ratkaisun kanssa, kuten teki pääosa joukosta, koska se oli pienemmän riskin vaihtoehto, mutta turva-auto tuli meidän kannaltamme hieman liian myöhään. Kun olosuhteet huonontuivat nopeasti eikä turva-autosta näkynyt merkkejä, riski keskeytyksestä pakotti meidät myöhäiseen varikkokäyntiin täyden sadekelin renkaita varten vieden pois kaiken mahdollisen hyödyn aiemmasta päätöksestämme, Allison taustoitti.
Räikkönen hyötyi päätöksestä vaihtaa uusintalähdön jälkeen sadekelin renkaat heti välikelin renkaisiin, mutta viivytteli sitten hieman liian pitkään ennen kuin vaihtoi kuivan kelin renkaisiin pudoten näin Mark Webberin taakse.
– Oli selvää, että radalla pystyi ajamaan kuivan kelin renkailla jo jonkin aikaa, mutta kukaan ei halunnut ottaa riskiä renkaidenvaihdosta, koska tutkassa näkyi lisää sadetta ja väärä päätös olisi voinut olla tuhoisa. Meidän asemassamme aikainen renkaidenvaihto olisi tarkoittanut parhaimmillaan sijoituksemme säilyttämistä, mutta noin puolen tusinan sijan menettämistä, jos sitten alkaisikin sataa. Odottaminen ja muun joukon seuraaminen tarkoittaisi huonoimmillaan yhden sijan menettämistä Webberille ja parhaimmillaan sijamme säilyttämistä, Allison kertasi tilannetta.
– Strategiapäätöksissä otetaan riskejä, kun ei ole mitään hävittävää, mutta mennään keskiarvojen mukaan, kun ollaan kunnon sijalla, Allison korostaa periaatetta.