Raivo repesi Ikean kurpitsakulhosta: "Pohjanoteeraus"

KERTAKÄYTTÖ etu ikea kurpitsa
Moni sisustaja olisi halunnut tänä syksynä kotiinsa Ikean kurpitsakulhon.IKEA
Julkaistu 05.09.2024 19:01
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Somessa raivostuttiin, kun huonekalujätti Ikea lanseerasi Suomessa syysmallistonsa. Syy raivoon piili loppuunmyydyssä kurpitsakulhossa.

Ikea Suomen TikTokissa repesi täysi sota, kun syksyn Höstagille-malliston tuotteet lanseerattiin elokuun lopussa.

Uusi mallisto koostuu lähinnä lämpimän sävyisistä tekstiileistä, sisustustarvikkeista ja astioista.

– Halloween-trendi ja siihen liittyvä sisustaminen on viime vuosina kasvattanut suosiotaan, Ikea kertoo MTV Uutisille sähköpostitse.

Ikean erikoismallistoon kuului myös kannellinen kurpitsan muotoinen lasikulho, jonka Ikea lupaili tiedotteessaan sopivan "erinomaisesti syyssisustukseen tai koristeeksi halloweenjuhliin".

Kulminaatiopisteeksi sisustussopassa voi kuitenkin nimetä juuri kyseisen kulhon, joka on saanut monen syysintoilijan ja sisustusfanaatikon sekaisin ja myöhemmin vielä kupin kääntymään täysin nurin.

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä

Lue myös: Sisustusesineet, joita hamutaan nyt käytettyinä – "Ehkä hiljalleen iskostunut tietoisuuteen"

Kulho myytiin hetkessä loppuun

Kurpitsakulho on näkynyt monien kansainvälisten sisustussomettajien vinkkivideoilla ja ollut yksiä loppukesän hypetetyimpiä sisustustarvikkeita.

Miksi ihmisiä sitten nyt harmittaa?

Se, että oranssinsävyiset kurpitsakulhot myytiin hetkessä loppuun.

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä

Suosio yllätti Ikean

Kulhojen loppuminen harmistutti monia.

– Mallistoa odotettiin jo etukäteen ja se otettiin todella innostuneesti vastaan. Muutamien tuotteiden suosio kuitenkin yllätti meidät, ja ne myytiin tavallista nopeammin loppuun. Paikallista kysyntää pyritään ennustamaan mahdollisimman tarkasti, mutta välillä yllätyksiä tästä huolimatta tulee, Ikea pahoittelee tilannetta.

ikea kurpitsakulho

Tämä kurpitsakulho on ollut tämän syksyn hittituote.

Koska syksy on vasta tekemässä hiljalleen tuloaan, on moni ehtinyt toivoa, että mallistoon saataisiin vielä täydennystä, ennen kuin lehdet puusta putoavat. Näin ei kuitenkaan ole.

– Kyseessä on rajoitetun ajan saatavilla oleva sesonkimallisto, johon ei tule enää täydennystä, Ikealta kerrotaan.

Moni olisi toivonut, että Suomessakin olisi saatavilla laajemmin Halloweeniin liittyvää sisustustavaraa. Kurpitsakulhotta jääneet asiakkaat voivottelivatkin jälkikäteen malliston suppeutta.

– Kurpitsakulhoa ei ollut toivoakaan saada ja kurpitsakynttilät loppui just nenän edestä pari tuntia kaupan aukeamisen jälkeen, muuan asiakas harmittelee.

Veivätkö trokarit kulhot?

Pettyneet asiakkaat ovat kyseenalaisteet, kuinka pieni satsi kurpitsakulhoja Suomen markkinoille lopulta oikein hankittiin. Luonnollisesti Ikea ei kuitenkaan tarkkoja tuotemääriä voi julkisuuteen kertoa.

– On vaikeaa arvioida, mikä yksittäisestä tuotteista tekee suositun, mutta sesonkisisustamisen lisääntynyt suosio ja sosiaalisen median näkyvyys ovat varmasti osaltaan lisänneet kiinnostusta, Ikealta kerrotaan.

Useat kurpitsakulhoa havitelleet pelkäävät nyt, että kurpitsakulhotrokarit ovat havitelleet kulhoja setelinkuvat silmissään ja tulevat myymään niitä virallista hintaa, 19,99 euroa, huomattavasti kalliimmalla.

"Pohjanoteeraus"

Höstagille-mallistoa esittelevä video Ikea Suomen TikTokissa on kerännyt värikkäitä kommentteja.

– Siis onko ne kurpitsakulhot myyty oikeasti jo tunnissa kaikkialta? kysyi eräs asiakas.

– Mikä vitsi. Kulhot Tampereella meni minuutissa, kun ihmiset juoksivat ja rohmusivat monta. Moni jäi ilman, harmitteli toinen.

– Miksi näitä kaikkia tuli niin vähän?! eräs kysyy.

– Tämä lanseeraus oli kyllä Suomen Ikean pohjanoteeraus, totesi eräs pettynyt asiakas.

Myös esimerkiksi sesonkisisustamiseen erikoistunut käyttäjä @Sesonkistalkkaus on kuvannut tilannetta jopa täydeksi sodaksi omalla aihetta käsittelevällä videollaan.

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä

Lue myös: Ikealta ällistyttävä uutuus: Mörssärilihapulla

Länsimaisen ihmisen ahdinkoa?

Moni utelias oli saapunut seuraamaan videon kommenttikentän värikästä keskustelua popcornkulhon kera. Useat kommentoijat pohtivat, korostuiko kurpitsakulhon ennenaikaisessa loppuunmyymisessä turhankin voimakkaasti länsimaisen ihmisen ahdinko.

– Olisipa munkin isoin ongelma joku Ikean kurpitsakulho... vitsaili eräs draamaa sivustaseurannut.

– On teillä ihmiset kyllä pienet ongelmat elämässä, jos yksi kurpitsakulho saa näin suuren harmituksen aikaiseksi, totesi toinen.

– Tänne se kusinen kulho, julisti eräs somekäyttäjä dramaattisesti.

Lue myös: Ostitko pimennysverhot? Muista aina tarkastaa tämä asia

Katso myös: Miten some vaikuttaa trendeihin?

6:09img

Katso myös: Sosiaalinen media määrittelee suosituimmat trendit. Huomisen hittituotetta on kuitenkin mahdoton ennustaa, kun valta on somen algoritmeilla.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Ikea Suomi, @ginger.traum/TikTok, @sesonkistalkkaus/TikTok ja @ikeasuomi/TikTok

Tuoreimmat aiheesta

IKEA