Pelkkä piipahdus kaupassa vaatii helsinkiläiseltä Johanna Vuori-Karvialta tarkkaa suunnittelua etukäteen.
Kaupoissa olevat lukuisat aistiärsykkeet, kuten musiikki, mainokset, ihmisten paljous sekä kirkkaat värit kuormittavat voimakkaasti autismin kirjolla olevan ja aistiyliherkän Johanna Vuori-Karvian hermostoa.
– Se voi tapahtua ihan minuuteissa. Kaksikin ääntä samaan aikaan voi aiheuttaa kivun tuntemuksia, jotka menevät koko kehon läpi, ja toimintakyky voi lamaantua, Vuori-Karvia kuvailee.
Lue myös: Artisti Evelina sai autismidiagnoosin – avasi erilaisen maailman
Hän joutuukin tekemään arjessaan valintoja siitä, missä paikoissa hän on valmis altistamaan itsensä ärsykkeille. Jopa siitä, valitseeko apteekin vai ruokakaupan.
– Minut on muutaman kerran pelastettu kaupasta pois, kun olen täysin menettänyt toimintakykyni.
Yritykset alkaneet tarjota hiljaisia palveluja
Jotkin kauppakeskukset ja yritykset järjestävät niin sanottuja hiljaisia tunteja, joiden aikana tiloissa ei soiteta musiikkia tai mainoksia tai ovat hiljentäneet musiikin kokonaan.
Joissain kauneudenhoitoalan yrityksissä voi puolestaan valita palvelun, jonka aikana ei tarvitse puhua.
Huonekaluketju Ikean Suomessa sijaitsevat tavaratalot liittyivät hiljaisen palvelun tarjoajien joukkoon heinäkuussa asiakkaiden toiveesta.
Ikea järjestää hiljaiset ostostunnit joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona ilta-aikaan.
Lue myös: Saara Reiman murtaa työkseen vääriä käsityksiä autismista: ”Autisteista luullaan, ettemme osaa itse kertoa asioistamme”
Ikea Espoon tavaratalojohtaja Camilla Weurlander kertoo MTV Uutisille, että kyseessä on testi, jonka aikana asiakkailta kerätään palautetta.
– Sen jälkeen päätämme, laajennetaanko hiljaisten tuntien käyttöä. Jos testi on menestys, niin miksi ei?
Kaupat soittavat musiikkia ja mainoksia saadakseen asiakkaat ostamaan tuotteitaan.
Weurlanderin mukaan vielä on hankala arvioida, miten hiljaiset tunnit tulevat vaikuttamaan yrityksen myyntiin.
– Me uskomme, että taustamusiikki inspiroi asiakkaita ostamaan meiltä, ja kuulutuksilla kerrotaan kampanjoista, hän perustelee musiikin ja mainosten käyttöä.
"Olisi mukava, että voisimme pyöriä kaupoissa pidempään"
Autismiyhdistys PAUT ry:n toiminnanjohtajana toimiva Vuori-Karvia peräänkuuluttaa, että yhteiskunta huomioisi aistiyliherkät paremmin muun muassa juuri hiljaisilla palveluilla.
– Se on aivan välttämätöntä sille, että pystymme osallistumaan yhteiskuntaan niin kuin muutkin ihmiset ilman, että toimintakyky vakavasti alenee.
Lue myös: Millaista tukea ja ymmärrystä autiskimirjon lapsi tarvitsee? Äiti kertoo kohtelun kipukohdista – "Todella raskasta kaikille ja eniten lapselle itselleen"
Autismin kirjolla olevien etujärjestön arvion mukaan aistiyliherkkiä on Suomessa noin 10 prosenttia väestöstä.
– Aistiyliherkät ovat varmasti myös yrittäjille aika merkittävä asiakasryhmä, mutta myös inhimillisestä näkökulmasta olisi mukava, että meillä olisi kiva ostoskokemus ja voisimme pyöriä kaupoissa pidempään kahden minuutin maidonhakureissun sijaan.