Jääkiekon SM-liigan toimitusjohtajan paikalta irtisanoutunut Kimmo Rannisto kokee saaneensa muutosta aikaan. Ajattelun uudistamista kaivataan yhä.
Kun Rannisto saapui Liigan johtoon syksyllä 2013, oli edessä muutos. Liigalisenssijärjestelmä luotiin, tehtiin uusi brändäys ja liigaa alettiin ajattelemaan tuotteena. Muutoksen mukana tulee helposti vastarintaa, sitä koki myös Rannisto.
Hän korostaa, että liigaseuroissa toimii paljon hienoja ihmisiä. Isossa joukossa on selvää, että kaikki eivät ole yhtä uudistusmielisiä.
– Se, mikä vaatii pitkäaikaista sulattelua ja näkökulmaa, on halu ymmärtää asioita eri tavalla. Urheilullisuuden keskiössä väkisin pitäminen, siitä pystyä luopumaan, jotta liiga voi mennä eteenpäin, tänään väistynyt Rannisto sanoo.
– Urheilullisuus on tärkeää, mutta että palkat voidaan maksaa ja voidaan rakentaa alusta yhteistyökumppaneille ja investoinneille, se vaatii kaupallistamista, hän jatkaa.
Ranniston mukaan tavat ja toimintamallit ovat jo osassa seuroista hyvin esillä, mutta osa on vasta matkalla.
– Tämä on tietysti minun näkökulmani. Mutta vaatii paljon uudelleenpohdintaa, että mitkä ovat tärkeitä asioita.
Yksinkertaisesti sanottuna Ranniston mielestä pitää mennä ajan muutoksen mukana.
– On pakko. Kuluttaja pitää myös jääkiekossa – ja ammattiurheilussa ylipäätään – laittaa keskelle. Pitää miettiä mitä haluaa kiekkofani Kimmo Rannisto; millaisen fiiliksen hän haluaa, että ylipäätään tulisi halliin ja millainen olo pitäisi hallissa olla, että hän tulisi kaverinsa kanssa uudelleen.
– Se on tärkeämpi kysymys kuin se, että voitetaanko me pokaali vai ei. Tämä asetelma vaatii toisenlaista ajattelua, Rannisto alleviivaa.
Rannisto kokee, että sai kahden ja puolen vuoden aikana avattua uusia näkökulmia SM-liigaan. Lisäksi luottamus yhteistyöhön parani hänen mielestään.
– Pitää pohtia enemmän ihmisiä, jotka mahdollistavat ylipäänsä tämän liigan pelaamisen, hän viittaa yleisöön.
SM-liiga aloitti uuden toimitusjohtajan etsimisen välittömästi.