Tietotekniikkaan panostaminen koulutuksessa ei välttämättä paranna oppimista, kertoo Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n tuore raportti koululaisten digitaidoista.
Raportin mukaan maissa, joissa on panostettu runsaasti informaatioteknologiaan, ei ole välttämättä saatu aikaan merkittäviä parannuksia esimerkiksi lukemisen ja matematiikan Pisa-tuloksissa.
Varmistamalla, että jokainen lapsi oppii hyvin matematiikan ja lukemisen perustaidot saavutetaan enemmän etuja kuin pelkästään panostamalla tekniikkaan ja laitteisiin, raportissa todetaan.
– Koulujen olisi löydettävä tehokkaampia tapoja integroida teknologia osaksi opetusta ja oppimista, evästi OECD:n edustaja Andreas Schleicher.
– Teknologia on ainoa tapa, jolla tiedon saantia voidaan voimakkaasti lisätä. Jotta tämä lupaus voidaan lunastaa, maiden on investoitava tehokkaammin ja varmistettava, että opettajat ovat muutoksen toteuttamisessa etulinjassa, Schleicher jatkoi.
Liki kaikilla (96 %) 15-vuotiaista oppilaista OECD-maissa oli vuonna 2011 tietokone käytössään kotona. Toisaalta vain 72 prosenttia kertoi käyttävänsä konetta koulussa.