Tallipäällikkö Christian Horner kertoo Red Bullin F1-tallin olevan parhaillaan kriittisellä vedenjakajalla.
Red Bullilla ei ole tällä hetkellä moottoritoimittajaa kaudelle 2016, kun sen nykyinen yhteistyökumppani Renault päätti palata formula ykkösiin ainoastaan tehdastallina. Renault ilmoitti maanantaina aiesopimuksesta Lotus-tallin ostamiseksi.
– Nykyinen tilanne on aika kriittinen, koska istumme tässä eikä meillä ole moottoria, Horner kommentoi tilannetta sunnuntaina.
Red Bull on neuvotellut asiasta viime aikoina lähinnä Ferrarin kanssa. Horner kiistää kuitenkin Sky Sportsin haastattelussa, että Ferrari olisi tarjonnut heille vain tämän kauden moottoreitaan. Red Bull -yhtiön omistajalle Dietrich Mateschitzille kelpaa vain paras.
– Tärkein asia meille on, että saamme ensiluokkaisen moottorin. Meidän täytyy ensin viedä asiat loppuun nykyisen toimittajamme kanssa, mutta Dietrich on tehnyt tilanteen erittäin selväksi, Horner vihjaa.
Kuluvaa kautta on jäljellä enää kaksi kuukautta ja tiimit rakentavat jo kovaa vauhtia tulevan vuoden autojaan. Red Bullilla ja sen tytärtallilla Toro Rossolla ei ole tällä hetkellä mitään pohjaa, jolle rakentaa.
– Olemme jo nyt erittäin myöhässä. Toro Rossolle tämä on vielä kriittisempää kuin Red Bullille. Tämä oli kuitenkin vaikeaa jo kaksi viikkoa sitten, joten olemme erittäin pahasti myöhässä, Horner tuumaa.
Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene ei suostunut antamaan sunnuntaina ajetun Japanin GP:n jälkeen tarkkaa tilannepäivitystä neuvotteluista.
– Kuten Mercedes, Honda ja Renault, mekin teemme autoja ja moottoreita, joten keskustelemme kaikkien kanssa.
– Tarjonta on olemassa ja sen täytyy vastata kysyntää. Kaikki bisnes toimii niin. En voi sanoa enempää, Arrivabene kommentoi.
Mercedes-tallin puheenjohtaja Niki Lauda kertoi aiemmin viikonloppuna, ettei Red Bull ole ollut saksalaisvalmistajaan yhteydessä Mateschitzin vastustuksen takia.
Laudan mukaan Mateschitz on vetäytynyt taka-alalle ja hukannut innostuksensa formula ykkösiä kohtaan.
– Hän antaa Helmutin (neuvonantaja Helmut Marko) ja Christianin hoitaa sen, mutta hän ei ole sellainen johtaja kuin oli ennen. Aikaisemmin hän teki kaiken itse, Lauda sanoo Autosport-lehdelle.
Klo 13.37: Otsikkoa muutettu ja lisätty Laudan kommentit