Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko hyppää nyt tallinsa pahimman kilpailijan Mercedeksen kanssa samaan kelkkaan. Aivan kuten Mercedes, myös Marko jakaa kritiikkiä F1:n loppukauden kyseenalaisista käänteistä. Marko haluaa, että lajin sääntöihin tehtäisiin merkittäviä muutoksia.
F1:ssä Red Bullin Max Verstappenin ja Mercedeksen Lewis Hamiltonin maailmanmestaruustaisto sai ikäviä ja likaisia käänteitä varsinkin kauden loppupuoliskolla.
Kaikki huipentui Abu Dhabin GP:n lopussa, kun kilpailujohto veivasi erikoisella tavalla radalle tuodun turva-auton kanssa. Turva-auto vedettiin lopulta pois radalta niin, että kuskit ajoivat vielä yhden kilpakierroksen. Päätökseen liittyi sekavia käänteitä.
Red Bullin Max Verstappen ohitti lopulta kisaa johtaneen Lewis Hamiltonin ja varmisti uransa ensimmäisen maailmanmestaruutensa.
Kisan lopun käänteet johtivat protestiliikkeisiin.
Voimakkain kritiikki on kohdistunut FIA:n kilpailupomoon Michael Masiin, joka kävi jo Saudi-Arabian kisassa erikoista huutokauppaa Red Bullin hollantilaiskuskin Verstappenin kohtalosta. Tilanne kärjistyi entisestään Abu Dhabissa, kun Red Bull ja Mercedes huusivat kilpaa Masin toimiston suuntaan.
Vaikka F1:n isot kilpailevat tahot ovat usein eri mieltä asioista, nyt Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko hyppää Mercedeksen kelkkaan.
Marko toivoo, että lajin käytäntöihin tehdään merkittäviä muutoksia.
– Systeemiä täytyy uudistaa. Nyt johdon yllä on liikaa paineita, Marko sanoi Gazzetta dello Sportin haastattelussa.
Markon mukaan hän odottaa innolla sitä, että hän pääsee keskustelemaan lajin tilanteesta FIA:n uuden presidentin Mohammed bin Sulayemin kanssa.
– Yksi juttu on esimerkiksi se, että tallipäälliköt ja managerit eivät saisi jutella Masin kanssa kilpailun aikana.
– Sääntöjä pitää viedä yksinkertaisempaan suuntaan. Tuomarit ovat tehneet paljon päätöksiä, jotka ovat olleet epäreiluja joko meitä tai Mercedestä kohtaan. Tarvitsemme yhdenmukaisia tuomioita, Marko vaatii, viitaten isoihin muutoksiin.
F1:n urheilupäällikkö Ross Brawn on jo ehtinyt väläytellä, että tallien ja kilpailujohdon väliset radiokeskustelut kiellettäisiin kaudella 2022.