Red Bull ja sen sisartalli Toro Rosso saattavat tehdä päätöksen jättää käyttämättä moottoritoimittajansa Renault'n seuraavaa moottoriversiota, kertoo Red Bull -tallipäällikkö Christian Horner.
Renault'n pitkään odotetun D-spesifikaation voimanlähteen odotetaan valmistuvan vasta lokakuussa ajettavaan Yhdysvaltain osakilpailuun. Mikäli tallit tekevät Austinissa päätöksen vaihtaa uuteen voimanlähteeseen, on tästä seurauksena lähtöruuturangaistuksia.
Päivityksen potentiaalisia hyötyjä ja haittoja puntaroiva Horner myöntää, että Red Bull ja Toro Rosso voivat sivuuttaa tyystin uuden moottoriversion.
– Se on mahdollista. Kaikki riippuu päivityksen arvosta. Meidän täytyy laskea, onko kohentunut suorituskyky lähtöruuduissa tapahtuvan pudotuksen arvoinen. Uskoakseni Daniel Ricciardon täytyy vielä vaihtaa uuteen moottoriin, joten teoriassa sen pitäisi olla D-spesifikaatiota, mikäli se osoittautuu luotettavaksi, Horner kommentoi tilannetta motorsport.comille.
– Kulisseissa tehdään tällä hetkellä paljon töitä uuden moottorin luotettavuuden eteen. Tilanne ei tietenkään ole mahtava, mutta meidän täytyy vain taistella tiemme eteenpäin kisa kerrallaan, Horner jatkoi.
Toro Rosson tallipäällikkö Franz Tost ei tyrmää suoralta kädeltä uuden voimanlähteen käyttöä.
– Mikäli D-spesifikaatio on huomattavasti nykyistä parempi, niin otamme silloin rangaistuksen, koska tarvitsemme parasta mahdollista suorituskykyä. Austinin jälkeen ajetaan Meksikossa, jossa on pitkä suora. Myös Sao Paulossa on erittäin pitkä suora, joten tarvitsemme parhaan mahdollisen moottorin, Tost sanoi.
– Henkilökohtainen mielipiteeni sanoo kyllä, mutta päätöstä ovat tekemässä myös tallin insinöörit, Tost lisäsi.