Renaultin F1-tallin toimitusjohtaja Cyril Abiteboul paljastaa Renaultin ottavan ensi kaudella käyttöön kokonaan uuden moottorin.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – USA:n GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 17.55 ja 21.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 20.55, aika-ajo klo 23.55
Sunnuntai: USA:n GP klo 21.00, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Aiemmin spekuloitiin, että Renault jatkaisi ensi vuonna nykyisen voimayksikkönsä kehitysversiolla ja keskittäisi voimavarojaan 2021 voimaan tuleviin uusiin teknisiin sääntöihin noustakseen silloin suoraan huipulle. Abiteboulin mukaan uusi moottori on kuitenkin pakon sanelema ratkaisu, mikäli muita halutaan ottaa kiinni,
– Se on uusi moottori. Yksi syy siihen on, ettei c-kehitysversiomme tuo lisää suorituskykyä, koska nykyisen moottorimme rakenteelliset rajoitukset eivät meidät pidättele, Abiteboul sanoi Motorsport.com:n mukaan.
F1-projektin tavoitteitakaan ei saavuteta ilman uutta moottoria.
– Mitä päämäärämme ensi vuoden teholisäystavoitteeseemme tulee, valtaosa voimayksiköstämme tulee olemaan uutta. Ei pelkästään ERS:n (energiankeruujärjestelmä), vaan polttomoottorikin menee uusiksi, paljastaa Abiteboul.
Isoissa teknisissä harppauksissa kohdataan helposti teknisiä ongelmia. Abiteboul myöntää tilanteen haastavaksi.
– Siksi täytyy olla vähän varovainen, mutta samalla myös hyvin jyrkkä ja kärsivällinen suunnittelussa varmistaaksemme, että emme joudu kauden alussa vaikeaan tilanteeseen.
Renaultilla on tällä kaudella riittänyt teknisiä ongelmia. Abiteboulin mukaan ongelmat on kuitenkin ratkaistu.
– Tänä vuonna kaksi asiaa aiheuttivat ongelmia, turbomoottori ja MGU-K -yksikkö (liike-energian tallentamisjärjestelmä). Tuorein MGU-K ei ole tuottanut ongelmia. Viimeisin turboversiommekin on toiminut ok:sti myös, mutta kaikissa autoissa niitä ei ole käytetty, koska osien vaihdot tuovat rangaistuksia, kertoo Abiteboul.
Abiteboul antaakin kritiikkiä Formula ykkösten nykysäännöistä, jotka käytännössä estävät tuotekehitystä.
– Käytät rahaa tekniikkasi kehittämiseen, uudet osat valmiina käyttöön, mutta et voi laittaa niitä autoosi. Se on hullua. Jotain on täällä pielessä, hän toteaa.
Renault toimittaa moottoreita ensi kaudella tehdastallinsa lisäksi McLarenille. Toinen Renaultin tämän kauden asiakas Red Bull siirtyy Hondan leiriin.
Red Bull-kuski Max Verstappen on syyttänyt Red Bullin jäävän Mercedeksestä ja Ferrarista sekunnilla Renault-moottorin tehovajeen takia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.