Renault’n tulevan F1-kauden uudistettu voimanlähde on selkeä askel eteenpäin, katsoo Red Bull –tallin pääsuunnittelija Adrian Newey.
Tulevan kauden säännöt kokevat suurimman mullistuksen vuosikausiin, mutta tästä huolimatta Newey katsoo voimanlähteiden näyttelevän yhä keskeistä roolia paketin suorituskyvyssä, koska kuskit ajavat ensi kaudella entistä enemmän täydellä kaasulla.
- Teho on ilman muuta aiempaa tärkeämpää. Koska meillä kaikilla on niin paljon pitoa, niin kierroksella täydella kaasulla ajettu osuus kasvaa. Pidon asettamat rajoitukset ovat tosiasiassa pienemmät kuin tehon asettamat, Newey sanoi.
Red Bullin ja sen moottoritoimittajan Renault’n välit ovat olleet hybridimoottorien aikakaudella ongelmalliset, mutta nyt kaikki näyttää taas paremmalta.
- Renault on mielestäni menossa tällä hetkellä ehdottomasti hyvään suuntaan. Pari vuotta sitten olimme tilanteessa, jossa he eivät talven aikana edistyneet lainkaan – pikemminkin he ottivat hieman takapakkia ensimmäiseen hybrideillä ajettuun kauteen verrattuna, Newey kertoi.
- Viime vuonna he edistyivät erittäin hyvin läpi kauden. Mercedes ja Ferrari olivat yhä edellä, mutta eroa saatiin pienennettyä sen sijaan että se olisi kasvanut, Newey lisäsi.
Newey vahvistaa työn uuden RB13-auton kanssa edistyvän myös hyvää vauhtia.
- On mukava sanoa, että läpäisimme onnistuneesti auton keulan törmäystestit. Siinä emme ole vielä koskaan onnistuneet näin aikaisessa vaiheessa. Sen kanssa yleensä panikoidaan viime hetkillä, mutta auton muotoilu on nyt valmis ja olemme vahvasti jo tuotantovaiheessa, Newey kertoi.
Lähde: motorsport.com