Venäläiskuljettaja Daniil Kvjatin ura Red Bull -perheessä on kulkenut vuoroin ylä- ja alamäkeen. Siinä sivussa hän on saanut kestää kaikenlaista energiajuomayhtiön nokkamiehen Dietrich Mateschitzin neuvonantajalta Helmut Markolta.
LUE MYÖS: Fernando Alonso on tehnyt päätöksen ensi vuodesta
Kvjat teki ensimmäisen Red Bull -sopimuksensa 15-vuotiaana kesällä 2009 samaan aikaan ikätoverinsa Carlos Sainzin kanssa, kun molemmat kilpailivat vielä kartingissa.
Nuorukaiset oppivat hyvin nopeasti, minkälaista Markon, joka on entinen kilpa-autoilija itsekin, kanssa työskentely tulisi olemaan.
– Joskus hän soitti minulle ja sanoi: "Kuulepas nyt. Jos et paranna seuraavassa kisassa, lennät pihalle." Sain tällaisia puheluita, kun olin 15-vuotias, Kvjat kertoo tuoreessa Beyond The Grid -podcastissa GP Today -sivuston mukaan.
– Sitten hän vain sulkee puhelimen ja jättää kuljettajan yksin omien ajatustensa kanssa. Mutta paransin aina seuraavaan kisaan. Kun puhun hänen asettamistaan paineista, tarkoitan sitä positiivisella tavalla. Marko on antanut minulle henkistä kestävyyttä, jota vaaditaan F1-tasolla.
Niin toden totta vaaditaan. Tämä ilmenee hyvin 26-vuotiaan venäläisen urapolusta Red Bull -sateenvarjon alla.
Kvjat teki F1-debyyttinsä Toro Rosson kisakuskina kaudella 2014 voitettuaan vuotta aiemmin GP3-sarjan mestaruuden. Kaudelle 2015 Kvjat loikkasi jo Red Bullin ykköstalliin, kun Sebastian Vettelin lähtö Ferrarille avasi paikan Daniel Ricciardon rinnalla.
Ensimmäinen kausi ykköstallissa sujui Kvjatilta vähintäänkin kelvollisesti. Hän saavutti yhden palkintokorokesijoituksen, kakkossijan Unkarissa, ja sijoittui MM-pisteissä seitsemänneksi. Ricciardo hävisi kolmella pisteellä ja jäi kahdeksannelle sijalle.
Kaudella 2016 Kvjat nappasi Red Bullin ensimmäisen palkintokorokesijoituksen ajamalla kauden kolmannessa osakilpailussa, Kiinan GP:ssä, kolmanneksi, mutta hymy hyytyi kaksi viikkoa myöhemmin kotikisassa Sotshissa.
– Jo ennen sitä oli jännitteitä. Ympärilläni ei ollut hyvä ilmapiiri. Vaikka sijoituin palkintokorokkeelle, en ollut luottavainen.
Kvjat kolaroi Venäjän GP:n ensimmäisellä kierroksella kaksi kertaa Vettelin kanssa: ensin kakkosmutkan jarrutuksessa ja hetkeä myöhemmin kolmos- ja nelosmutkan välissä. Vettel keskeytti, Kvjat ajoi lopulta ruutulipulle asti, mutta Marko oli nähnyt tarpeeksi.
– Hän sanoi minulle vain, että homma ei toimi, ja se siitä, Kvjat kertaa neljän vuoden takaisia tapahtumia.
Seuraavassa osakilpailussa Espanjassa Kvjat ajoi taas Toro Rossolla, ja hänen tilalleen Red Bullille oli nostettu 18-vuotias Max Verstappen. Nuori hollantilainen ajoi heti ensimmäisessä Red Bull -kilpailussaan voittoon, ja tämän jälkeen kenellekään ei ole ollut epäselvää, kuka on Markon suosikki.
Kvjat jatkoi Toro Rossolla myös 2017, kunnes kauden kuudenneksi viimeisessä osakilpailussa Malesiassa hänet korvattiin Pierre Gaslylla. Muutamaa viikkoa myöhemmin ajetussa USA:n GP:ssä Kvjat palasi vielä Toro Rossolle, kun Sainz karkasi Jolyon Palmerin tilalle Renault'lle.
Kauden 2017 kolmeen viimeiseen osakilpailuun Red Bull pestasi kuitenkin Gaslyn rinnalle Brendon Hartleyn, ja Kvjat oli ilman tallipaikkaa.
Kaudella 2018 Kvjat toimi Ferrarin testikuskina ja työskenteli erityisesti simulaattoritehtävissä Maranellossa, kunnes Red Bull kutsui omansa takaisin kaudelle 2019. Kvjat korvasi Toro Rossolla Gaslyn, joka taas korvasi Renault'lle lähteneen Ricciardon.
Kaudella 2020 Kvjat ajaa edelleen Red Bullin kakkostallissa, joka tunnetaan nykyään nimellä AlphaTauri.