Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko väittää, että Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välillä Toro Rossolla vallitsi aikanaan "myrkyllinen ilmapiiri".
Sainz aloitti F1-uransa Red Bullin alaisuuteen kuuluvassa Toro Rosso -tallissa vuonna 2015. Hän ajoi tallissa kauden 2017 loppupuolelle asti, kunnes siirtyi kesken loppusesongin Renault'lle.
Ensimmäisellä Toro Rosso -kaudellaan Sainz ajoi Max Verstappenin tallikaverina. Verstappen aloitti myös seuraavan sesongin Toro Rossolla, kunnes vaihtoi paikkoja jo alkukaudesta päittäin emotalli Red Bullissa ajaneen Daniil Kvjatin kanssa. 2017 Toro Rossolla nähtiin puolestaan peräti neljä eri kisakuljettajaa.
Verstappen oli Sainzille tallikaverina liian paha pala ja löi espanjalaisen selkeästi pisteissä. Oikukkaana persoonana tunnetun Verstappenin tallikaverina ei ollut tietojen mukaan muutoinkaan helppoa.
– Ilmapiiri kaksikon välillä Toro Rossolla oli aika myrkyllinen. Tuon aikaisella järjestelyllä en pystynyt näkemään, miten pitää hänet meillä, joten hän siirtyi Renault'lle, McLarenille ja sitten Ferrarille, Helmut Marko sanoi The Red Bulletin -lehdelle.
Marko kiteytti, että Sainzilta oli "huonoa tuuria saada Max tallikaveriksi".
Sainz voitti viime viikonloppuna Britannian GP:ssä Silverstonessa ensimmäistä kertaa urallaan F1-osakilpailun ja on tätä nykyä kuninkuusluokan tähtikuskeja.
Ricciardo "ei taistellut"
Tähtikuskien kategoriaan asemoituu myös Daniel Ricciardo, vaikka australialaisen nykymeno onkin ollut McLarenilla pitkään lähinnä taaperrusta.
Ricciardo ajoi Toro Rossolla 2012–13 ja sen jälkeen Red Bullilla 2014–18 ennen kahta kauttaan Renault'lla ja sittemmin viime vuodesta lähtien McLarenilla.
Ricciardon taival Red Bull -tallissa käynnistyi loistokkaasti, kun hän suorastaan kyykytti 2014 tallikaverinaan ajanutta nelinkertaista maailmanmestaria Sebastian Vetteliä. 2016–17 Ricciardo teki jälleen kovaa temppua lyötyään pisteissä Verstappenin, mutta kausi 2018 jäi Red Bullilla viimeiseksi, kun australialainen alkoi jäädä tallissa statukseltaan kakkosen asemaan.
– Ensimmäisenä vuonnaan Red Bullilla hän (Ricciardo) päihitti Vettelin kolmella voitolla nollaa vastaan. Maxin tulo oli murskaava piste hänen urallaan, Marko analysoi ja perusteli:
– Sen sijaan, että hän olisi taistellut, hän halusi pitää etäisyyttä. Ja tiedätte, mitä tapahtui seuraavaksi. Se oli liian kurjaa.
– Hänen kanssaan oli aina kiva työskennellä. Hänen vauhtinsa on verrannollinen Maxin vastaavaan, mutta häneltä vain uupuu perimmäinen tasaisuus.
Markon mukaan viimevuotinen maailmanmestari ja tämän kauden MM-sarjaa johtava Verstappen on Red Bullin historian nopein kuljettaja. Hän lisäsi, ettei kukaan ole ollut nopeampi yhdellä kierroksella.