Torstaina alkavassa Argentiinan MM-rallissa ajetaan tuplariskillä. MM-pisteisiin uhkaa tulla iso lovi, jos auton rikkoo Argentiinassa perusteellisesti, koska se järjestetään Chilen MM-rallin kanssa minikiertueena kahden viikon sisään.
Auton korjaus- ja huoltotyöt on tehtävä kiertueen aikana.
– Argentiinassa ajetaan toki täysillä. Mutta pitää muistaa, että toinen kisa voi jäädä kokonaan ajamatta, jos auton rikkoo Argentiinassa isommin, Jari-Matti Latvala pohtii minikiertueen haasteita.
– Jokainen kuski tiedostaa tämän takaraivossaan.
Toyotan tiimissä ajava Latvala on MM-sarjan kokenein kuljettaja. Alkukausi pikataipaleilla on ollut jälleen tuskainen. Neljä osakilpailua ovat tuoneet tilille vain 15 pistettä, mikä oikeuttaa yhdeksänteen sijaan pistetaulukossa.
– Valitettavasti tilanne on sama kuin viime vuonna. Toivon, että saisin nyt homman kääntymään. Tavoitteena on ehjä kisa, uransa 200:nnen MM-rallin Argentiinassa ajava Latvala sanoo STT:lle.
Paras tuntuma hukassa
Surkea alkukausi tarkoittaa, että tuurilainen pääsee Argentiinan soralle ihanteelliselta lähtöpaikalta. Voittohaaveita Latvala ei elättele. Vaisun jakson jälkeen ei Toyota-konkarin mukaan voi haaveilla pikapaluusta huipulle.
– Voin rehellisesti sanottuna myöntää, että olen ajanut huonosti. On toki ollut myös teknisiä ongelmia, Latvala toteaa.
– Nyt olen kuitenkin ollut Levillä ottamassa happea ja vähän rentoutumassa. Fiilis on tapissa ja olo on motivoitunut.
– Ensin pitää nostaa ajamisen taso taas korkealle. Tällaisen jakson jälkeen on tosi vaikea heti lähteä voitosta ajamaan. Se ei ole niin yksinkertaista.
Latvala tavoittelee silti paikkaa palkintokorokkeella.
– Jos pääsisin podiumille. Se nostaisi fiilistä ja antaisi paremmat lähtökohdat loppukauteen.
Suomalaisista Argentiinan rallissa MM-pisteitä tavoittelevat myös Citroenin Esapekka Lappi sekä Fordin Teemu Suninen. Suurin ennakkosuosikki kisaan on Latvalan tallitoveri Ott Tänak.