Moottorivalmistaja Renaultin tekemä kehitystyö näyttää menneen pääosin hukkaan, sillä kumpikaan F1-asiakastalleista ei ole näillä näkymin ottamassa seuraavaa päivitysversiota käyttöönsä.
Talleista Toro Rosso ilmoitti jo aiemmin, ettei se tartu Renaultin kauden ensimmäiseen päivitykseen, vaan jatkaa edellisellä versiolla. Yhteistyökumppaneista suurempi, Red Bull, ei vielä virallisesti vahvistanut ratkaisuaan, mutta ainakaan kuljettaja Daniel Ricciardo ei ollut uudistuksesta innoissaan.
– Viimeksi, kun kuulin siitä, (suorituskyvyn parannus) ei ole massiivinen, joten minun käsitykseni mukaan se ei ole ottamisen arvoinen, Ricciardo kommentoi torstaina Yhdysvaltain kisaviikonlopun alla.
Renaultin mukaan uusi moottoriversio on edellistä tehokkaampi, mutta tallit ovat kyllästyneet ottamaan rangaistuksia sallitun neljän voimayksikön rajan reilusta ylittämisestä. Osalla kuskeista on käytössään jo kauden kahdeksas hybridimoottori. Luotettavuuden lisäksi myös tehoissa ollaan reilusti kilpailijoita perässä.
– Olemme jäljessä niin paljon, ettemme varmaankaan saa kurottua sitä aikaa kiinni, Ricciardo sanoi.
On mahdollista, että kumpikaan talleista ei aja ensi kaudella Renaultin moottoreilla. Renault on tekemässä Lotus-tallista tehdastiiminsä, joten Red Bullin ja Toro Rosson ainoaksi todennäköiseksi vaihtoehdoksi jää Ferrarin moottoreihin siirtyminen. Ferrari on puolestaan haluton antamaan talleille vuoden 2016 voimayksikköään ja tarjoaa nykyistä moottoriaankin vain toisen käytettäväksi.