Red Bullin odotetaan haastavan Mercedestä ensi kaudella tosissaan F1-sarjan maailmanmestaruustaistossa. Ensimmäinen testipäivä meni talleilta kovin eri äänilajissa.
Mercedes paiski Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin toimesta enemmän kierroksia kuin mikään muu talli ja Hamilton ajoi päivän kärkiajan 1.21,765, mikä on parempi kuin viime kauden kisan paalupaikka-aika.
Daniel Ricciardo puolestaan jäi aamulla radan varteen Red Bullin sensorivian takia. Iltapäivällä akkuongelma piti hänet pitkään poissa radalta. Lopulta aussi pääsi kuitenkin ajamaan yhteensä 50 kierrosta ja otti aikavertailussa neljännen sijan Bottaksen edestä.
– Vioista ei tarvitse olla huolissaan, olisi ollut kiva ajaa enemmän, mutta suurimmat ongelmat johtuivat turvallisuussyistä. Meillä oli sensorivikoja, eli auto antoi varoituksia. Pelasimme moottorin osalta varman päälle emmekä halunneet rikkoa mitään, Ricciardo selvitti.
– Aamulla saimme vähän hitaan lähdön, enkä saanut paljon kierroksia, mutta lopussa oli parempaa ja kaksi viimeistä tuntia olivat enemmän testaamista, olin autossa suurimman osan viimeisistä kahdesta tunnista, ja se on hyvä, hän summaili päivää.
Ricciardo sanoi, että Espanjan talven sää ei anna vielä täyttä kuvaa autojen iskukyvystä. Barcelonan testeissä on kylmempää kuin osakilpailuissa.
– Radasta tuntee, että se on kylmä, samoin sen, että renkaat eivät ole optimilämpötilassa. Jo nyt näkee ajoista kuitenkin, Lewis oli nopeampi kuin aika-ajossa ja autot ovat varmasti vielä nopeampia. Se on siistiä ja me olemme varmasti nopeampia kuin nyt, Ricciardo linjasi.
Red Bullilta odotetaan kovia hyppäyksiä, kun tallin vahvuusalueen eli aerodynamiikan säännöt muuttuivat radikaalisti. Talli odottaa kuitenkin paljon lisää myös Renault’n tekemältä moottorilta. Ricciardo sanoo, että loppupäivästä moottorille pystyttiin antamaan vähän ”lisää happea”. Mikäli Max Verstappen saa tiistaina täyden päivän, on aika alkaa hienosäätämään autoa ja ottamaan enemmän irti. Ja Ricciardon mukaan irtiotettavaa riittää.
– Kosketimme vasta pintaa. Tunsin jo enemmän downforcea ja autolla pystyi ”nojaamaan” enemmän. Tuntuu silti, että paljon on vielä tulossa. Nopeissa mutkissa tuntee eron, mutta me voimme saada vielä paljon irti. Esimerkiksi auton tasapaino ei ole sellaista mitä se voisi olla, eivätkä renkaat. Tämä oli vasta kiusoittelua, lisää on tulossa, hän lupasi.
Riccardon tallikaverin Verstappenin tapaan tiistaina ajohommiin pääsee myös Kimi Räikkönen. Valtteri Bottas ajaa Mercedeksellä iltapäivän.