Dubaissa on avattu teräsrakenteinen luksussaari, joka on rakennettu kokonaan suomalaisvoimin Rauman telakalla. Saari toimitettiin Raumalta Dubaihin osissa meriteitse. Matka vei 11 kuukautta ja 8 000 merimailia.
Saaren suunnitteli ja valmistutti suomalaisomisteinen, kelluvista rakenteista tunnettu Admares-yhtiö. Arkkitehtuuri on turkulaisen Sigge Arkkitehtien käsialaa. Sisustussuunnittelusta on vastannut alan toimisto Kudos Dsign.
Burj Al Arab Terracen -saari mainostaa olevansa ensimmäinen laatuaan maailmassa. Se on osa maailman ilmeisesti ainoaa seitsemän tähden hotellia, Burj Al Arab Jumeirahia, joka on purjeen muotoinen.
Saaren oli määrä tarjota "äärimmäistä luksusta"eli sekä suolaisen että makean veden uima-altaita, ravintoloita, myymälöitä, yksityisiä ja julkisia huvila- ja katosrakenteita sekä vip-alueita.
"Vaikuttava insinöörityön taidonnäyte"
Admaresin toimitusjohtaja Mikael Hedberg on ylpeä projektista.
– Saari voitiin asentaa paikoilleen vähin häiriöin ja hyvin lyhyessä ajassa. Se on vaikuttava insinöörityön taidonnäyte ja suurin kaltaisensa hanke maailmassa, hän kehuu tiedotteessa.
Saari painaa 5 000 tonnia ja on 102 metriä pitkä. Kansirakenteen koko on 10 000 neliömetriä.
Kannella sijaitsee 1 120 neliön ranta-alue ja miljoona kiloa valkoista hiekkaa. Lisäksi kannella on 612 neliön makean veden uima-allas ja 828 neliön merivesiallas, joka koostuu 10 miljoonasta vaaleansinisen ja kullan sävyisestä mosaiikkilaatasta.
Admaresin mukaan laiturimaisten rakenteiden ympäristövaikutukset ovat pienempiä kuin täytemaalle rakennettavien. Nyt terässaari kelluu meressä, ja sen alla kalat ja muut mereneläimet voivat jatkaa elämäänsä.
Saaren arkkitehtuurissa on tavoiteltu purjehotellin muotoja. Sen pääkävelyväylä tavoittelee mielikuvaa tornin huipusta. Suunnittelussa on hyödynnetty lasia ja lasirakenteita sekä valaistusinstallaatioita.