Suomalaisen sähkökelkkatehtaan Aurora Powertrains Oy:n Esled -sähkökelkkoja näkee Lapissa tänä talvena jo tositoimissa. Sähkökelkat kiinnostavat niin safari- kuin rinneyrityksiä.
Katso videolta, mitä testaajat olivat mieltä sähköisestä safarikokemuksesta!
Auroran toimitusjohtaja Ari Karjalainen näkee myös sähköyhtiöt yhtenä asiakasryhmänä.
– Kelkka sopii hyvin myös linjatarkastuksiin. Pääasia, että sähköä pääsee tankkaamaan kolmen neljän tunnin ajon jälkeen. Tämä on meille erittäin jännittävä talvi, koska viime talvena ehdimme testata kelkkoja vain kolme-neljä viikkoa. Jo silloin tuli hyvää palautetta ensimmäisiltä asiakkailta.
Lapin ammattikorkeakoulun tuotekehittelyn tuloksena syntynyt sähkökelkka on ensimmäinen sarjavalmisteinen sähkökelkka maailmassa. Akut ja sähkömoottori kätkeytyy Lapissa valmistettavan Lynx-moottorikelkan Adventure-mallin sisuksiin.
Karjalaisen mukaan myös Yhdysvalloissa ja Kanadassa on kehitetty kiivaasti sähkökelkkoja, mutta ainakin sarjatuotantoon suomalaiset ehtivät ensin.
Prototyypeille menestystä kilpailussa
Lapin ammattikorkeakoulussa on Euroopan ainoa sähkökelkkoihin erikoistunut tutkimusyksikkö.
Lappilaisilla ja amerikkalaisilla ei kuitenkaan ollut mitään käsitystä toistensa edistymisestä ennen vuotta 2015. Silloin vertailua tehtiin ensimmäisen kerran Clean Snowmobile Challenge -kilpailussa Yhdysvalloissa, johon ensimmäisen kerran tuli mukaan oma sarjansa myös sähkökelkoille.
Lapin ammattikorkeakoulun protokelkka voitti kilpailun kahtena vuonna peräkkäin. Karjalainen antaa ymmärtää, että parina viime vuotena suomalaiset eivät enää lähteneet esittelemään protokelkan ratkaisuja amerikkalaisille kilpailijoilleen.
Karjalaisen mukaan prototyypin kehittely on jatkunut nyt sarjatuotannosta vastaavan Aurora Powertrains Oy:n toimesta.
– Tavoitteemme on ollut päästä täysin samanlaiseen käsiteltävyyteen ja ajo-ominaisuuksiin, kuin parhailla moottorikelkoilla. Se onnistui testaamalla akkujen sijoittelua. Painopiste on nyt edessä ja matalalla.
Ensimmäinen 25 kelkan sarja halutaan saada mahdollisimman kovaan käyttöön, jotta kelkan kehitystyö voi jatkua talven kokemusten perusteella.
Auroralla on myös oma safariyritys Lehtojärven rannassa, jossa kymmenen kelkkaa on jo täydessä käytössä. Karjalaisen mukaan akuilla ajaa kovimmassakin pakkasessa 40 kilometriä, mutta safareilla niillä ajetaan 3–4 tunnin retkiä, noin 20 kilometrin matka. Sähkön tankkaus tapahtuu jäälle rakennetusta sähköpuomista.
Suomalainen osaaminen on erityisesti kylmätekniikassa
Aurora Powertrains -yhtiö on sijoittanut noin kymmenen kilon painoisen sähkömoottorin samoin kuin lämpöeristetyt, lämmitettävät akut Lynxin tuotantomallin uumeniin. Pyynnöstä huolimatta ratkaisuja ei saanut vielä kuvata, vaikka yhtiön insinööri niitä MTV:lle esittelikin.
– Moottori- ja voimansiirto suunniteltiin tietokoneella niin pitkälle, että se oli helppoa asentaa valmiiseen runkoon. Myös sähkömoottorin ohjausjärjestelmä on tietokonetekniikkaa.
Moottorissa on tehoa 100 kilowattia, eli 134 hevosvoimaa. Kelkka onkin melkoinen raketti, kun kaasukahvan painaa pohjaan. Yksi yksityiskohta piilee myös siinä, että esimerkiksi safarikäytössä moottori voidaan ohjelmoida rauhallisemmin reagoivaksi. Myös nopeutta voidaan rajoittaa.
– Tähän voi halutessaan ohjelmoida vaikka kuljettajakohtaiset asetukset, myhäilee Ari Karjalainen. Hän on erittäin vakuuttunut, että sähkökelkka kiinnostaa Lappiin saapuvia turisteja.
– Monet arvostavat tällaisia puhtaita ratkaisuja. He tulevat Lapin luontoa katsomaan ja olettavat, että täällä on kaikki puhdasta ja kaunista. Siihen mielikuvaan ja toiveeseen sähkökelkka sopii hyvin, Karjalainen sanoo.
Karjalaisen mukaan akkutekniikan kehittyminen tulee pidentämään sähkökelkan toimintasädettä, mutta siihen menee vielä muutamia vuosia.
– Meidän erityisaluettahan on erityisesti kylmäosaaminen: tiedämme paljon siitä, miten tehdään toimivia laitteita ja sähköajoneuvoja talvipakkasiin, Karjalainen sanoo.
Lehtojärven rannassa, noin 25 kilometriä Rovaniemen keskustasta, kokenut safariopas Aleksi Dianov esittelee sähkökelkkaa muille safarioppaille. Hän sanoo olevansa hämmästynyt, miten samankaltainen sähkökelkka on uusimpiin nelitahtikelkkoihin verrattuna.
– Tällä on todella mahtava ajaa. Voimaa riittää ja se reagoi kaasuun hienosti. Ja lumella meno on äänetöntä, jäällä vähän tietysti rapisee.
Juttua muokattu 8.12 klo 23.28: Alkuperäistä juttua laajennettu kauttaaltaan.