Sähköautolla maailman navalta toiselle – näin ennätys onnistui

Nissan Ariya
Chris ja Julie Ramsey saavuttivat etelänavan 15. joulukuuta.Nissan
Julkaistu 25.12.2023 09:45
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Pariskunnan operoiman Nissan Ariyan sanotaan olevan ensimmäinen auto, jolla on ajettu maailman navalta toiselle.

Chris ja Julie Ramsey aloittivat kymmenen kuukauden ja 30 000 kilometrin pituisen reissunsa ahto- ja kiintojääalueen keskeltä maailman pohjoisimmasta pisteestä maaliskuussa 2023.

Pariskunnan matka kulki Pohjois-, Väli- ja Etelä-Amerikan halki aina Etelämantereelle saakka. He saavuttivat etelänavan 15. joulukuuta.

Pariskunta nukkui muun muassa Nissanin katolle asennettavassa teltassa, mutta osa öistä kului vaaka-asentoon säädetyissä istuimissa.

Paranneltu sähköpeli

Modifioitu Nissan Ariya e-4orce valmistettiin vain kyseistä reissua varten Islannissa. 

Arctic Trucks -yritys ei tehnyt muutoksia auton akkuun tai sen voimalinjaan, mutta esimerkiksi 39-tuumaiset renkaat auttoivat menoa haastavissa olosuhteissa.

Renkaita varten auton pyörien kaaria myös levitettiin ja koria korotettiin. Jäisiin ja epätasaisiin olosuhteisiin autoa valmisteltiin alleajosuojien avulla.

Nissan Ariya (1)

Ariyan koria korotettiin, mutta voimalinjaa tai akkua ei modifioitu.

Lue myös: Miten sujuvat suomalaisten sähköautoilijoiden pitkät reissut? MTV tutustui kolmeen tapaukseen

Haastavat olosuhteet

Pariskunta aloitti reissun suunnittelun jo vuonna 2017.

– Etelänavalle pääsy oli haastavampaa kuin oletin, Chris Ramsey pohti Nissanin tiedotteessa.

Koska matka kulki koko maailman halki, autiomaissa ja jäätiköillä, pakkasta oli pahimmillaan 39 astetta ja lämpöä jopa 48 astetta.

Poikkeuksellisten olosuhteiden ja modifikaatioiden seurauksena auton toimintamatka oli vain noin 250-300 kilometriä.

Jos yllä oleva päivitys ei näy, voit katsoa sen tästä.

Lue myös: Insinöörityön tulos palkittiin: Autoilla noustiin korkeammalle kuin koskaan

Sähkön haasteet

Etelä-Amerikassa latausverkoston puuttellisuus aiheuttikin haasteita.

Latauspalveluihin erikoistunut Enel X Way -yritys päätyi asentamaan suunnitellun reitin varrelle uusia latauspaikkoja, joita retkikunta pääsi käyttämään.

Pariskunta latasi autoa pahimmillaan jopa chileläisen julkisen vessan ikkunan kautta. Samalla pariskunta nukkui yöunet huoltoaseman pihalla.

Jos yllä oleva päivitys ei näy, voit katsoa sen tästä.

Sähkö ei kuitenkaan ollut kulkueen ainoa voimanlähde, vaikka sen voimaa pariskunta hehkuttaa sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi pariskunnan huoltojoukot liikkuivat dieselmoottoreiden avulla. 

Lisäksi mukana kulkevan viiden kilowatin tuulivoimalan ja aurinkokennojen varajärjestelmänä toimi polttoaineella pyörivä generaattori.

Lue myös: Manu Holappa, 47, asuu bussissa, josta teki mielettömän luksusversion: "Eläminen ei maksa juuri mitään"

Lue myös: Teslan Cybertruck joutui kiusalliseen tilanteeseen – Ford pelasti: "Ei ole mainos"

Katso myös: Näin ajat sähköautolla taloudellisesti

10:25img

Autoliiton videolla annetaan ohjeet ja vinkit taloudelliseen ajamiseen sähköautolla.

Lähde: Nissan

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot