Yhä useampi suomalainen haluaa tinkiä ruokaostoksiin ja ruoan suunnitteluun kuluvasta ajasta. Sen seurauksena valmiita ruokakasseja kotiin kuljettavien palveluiden kysyntä on lisääntynyt ja kaupoissa voi törmätä ostosreissua nopeuttaviin älykärryihin.
Aalto-yliopiston markkinoinnin proseffori Lasse Mitrosen mukaan pääkaupunkiseudulta lähtöisin oleva buumi jatkaa kasvuaan.
– Ulkomaisten esimerkkien ja tutkimusten mukaan on selvästi havaittavissa, että tämä muuttuu pikkuhiljaa normaaliksi käyttäytymiseksi. Ihmiset ovat hybridikuluttajia eli asioimme sekä verkossa että fyysisissä kaupoissa.
Suomessa ruokaostosten osuus verkkokaupassa on vielä melko pieni, noin 0,3 prosenttia. Ulkomailla osuus on jo vajaa kymmenen prosenttia.
– Kysyntä kasvaa, kun välineet ovat helppokäyttöisiä. Lisäksi tarjonnan tulee monipuolistua ja asiakkaiden täytyy voida luottaa palveluun ja tuotteisiin. Esimerkiksi tuotteet tuodaan sovitun mukaisesti kotiovelle klo 18, eikä tunti tai pari sen jälkeen. Lisäksi tuotteiden on oltava sellaisia, mitä asiakkaat ovat tilanneet, Mitronen luettelee.
Ruokakassi helpottaa kiirettä
Espoolainen Minna Åkerholm on ulkoistanut perheensä arkiruokien suunnittelun ja kaupassa käynnin internetistä tilattavalle ruokakassi-palvelulle, joka toimittaa ruokatarvikkeet ja reseptit suoraan kotiovelle.
– Ruokakassi helpottaa kiireistä arkea. Samalla saa uusia ideoita, ja esimerkiksi salaatteja on tullut tehtyä enemmän, kun ruoka on monipuolisempaa mitä itse ostaisi.
Seitsemän vuotta sitten toimintansa aloittaneen Sannan Ruokakassin suosio on lähtenyt selvään kasvuun viime vuoden aikana.
– Huomataan, että ruuan nettiostaminen on lähteminen lähtenyt kasvuun vasta viime aikoina. Kun aloitimme palvelun, oli vielä melko vieras ajatus asiakkaille, että joku muu suunnittelee ruokaostokset ja reseptit puolestasi, mutta nyt se on tullut jo paljon tutummaksi, toimitusjohtaja ja ruokasuunnittelija Sanna Lindroos sanoo.
Älykärryt valtaavat marketit
Lasse Mitrosen mukaan myös ostamista helpottavat laitteet, kuten ruokakaupoissa olevat älykärryt ovat kasvussa.
– Asiakkaat haluavat, että tiedot ovat tarjolla heille juuri siinä tilanteessa ja niillä tiedoilla, mitä he juuri silloin tarvitsevat. Nyt kaivataan henkilökohtaista palvelua, eikä joukkomarkkinointia.
Smartcart on tuonut älykärryjä jo 50 ruokakauppaan ympäri Suomen. Tämän vuoden aikana tabletilla varustettuja kärryjä on tarkoitus löytyä jo 150 kaupasta.
– Tällä hetkellä älykärryn suosituin ominaisuus on kartta. Isoissa myymälöissä, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja, on hankala löytää juuri tiettyä tuotetta. Sen lisäksi älykärryt tarjoavat asiakkaille reseptejä, ostoslistan sekä uusimpia tarjouksia, toimitusjohtaja Petteri Heiman kertoo.