Ruoan verkkokauppa kiinnostaa suomalaisia, kertovat K-ryhmän digitaalisten palveluiden kehitysjohtaja Arhi Kivilahti sekä myynti- ja markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Risku Kauppahalli24.fi:stä Huomenta Suomessa.
Risku ja Kivilahti kertovat, että ruokaa tilataan kotiin tyypillisesti lapsiperheissä.
– Tarkoitus on arjen kiireen helpottamisessa. Tyypillinen asiakkaamme asuu lapsiperhealueella Espoossa tai keskustassa. Keskustassa asuvien asiakkaiden keskuudessa korostuu se, että ei ole autoa käytettävissä tai asutaan hissittömässä paikassa, Risku luonnehtii.
Riskun ja Kivilahden mukaan suurin osa suomalaisista ostaa vielä ruokansa kotiin käymällä kaupassa. Verkkokaupan uskotaan kasvavan, kunhan ihmiset tottuvat ajatukseen siitä, että kaupassakäynnin sijaan ruoan voi tilata suoraan kotiin.
– Ihmiset ovat tottuneet käymään kaupassa. Verkkokaupassa ruoka tulee tilata aikaisemmin ja tuotteita ei pääse kokeilemaan, mikä on yleensä osa kaupassa asiointia, Kivilahti kuvailee.
Verkkokauppaa harjoittavat toimijat mainostavat palvelua ennen kaikkea kuluttajalle helppona palveluna. Kotona näkee suoraan jääkaapista, mitä sieltä puuttuu.
– Verkkokaupassa ei tuoksu pulla, joten heräteostoksia ei välttämättä tule tehtyä eikä tule otettua tuotteita kaupasta varmuuden vuoksi, Risku kuvailee.
Verkkokaupasta toivotaan kaupan alan haastajaa
Ruoan verkkokaupassa on tällä hetkellä mukana isoja ja pieniä toimijoita. Verkkokauppa24.fi:llä ei ole kivijalkakauppaa lainkaan, vaan ruokaa toimitetaan asiakkaille suoraan terminaalikeräilynä. Ruoan verkkokauppa saattaa kasvaessaan haastaa kaupan alan perinteiset toimijat.
– Monissa maissa verkon ruokakauppa on mahdollistanut uusien toimijoiden tulemisen markkinoille, Kivilahti kuvailee.
K-ryhmä on itsekin hakenut uusia markkinoita verkon ruokakaupan avulla yllättävästä suunnasta. Se aloitti vastikään sopimuksen Alibaban kanssa myydäkseen suomalaisia tuotteita Kiinaan.
– Suklaata, mustikkajauhetta, kahvia ja mysliä, Kivilahti luettelee kiinalaisille markkinoille suunnattuja tuotteita.