Suomen Kuvalehden entinen päätoimittaja Tapani Ruokanen sanoo, että Alma Median alueellisten lehtien olla tarkkana säilyttääkseen omaleimaisen journalisminsa, kun omistajaksi tulee Sanoma. Sanoman ja Alma Median lehtikaupoista kerrottiin eilen.
Päätoimittaja emeritus Tapani Ruokanen sanoi MTV Uutisaamussa, että Sanoman kauppojen myötä täytyy Alma Median alueellisten medioiden kiinnittää erityistä huomiota journalismin tasoon. Alma Median ja Sanoman yrityskaupassa Sanomalle siirtyvät maakuntalehdet Aamulehti ja Satakunnan Kansaa sekä kolmetoista pienempää paikallislehteä.
Taustalla on taistelu lehtien ja sähköisen median henkiinjäämistaistelu.
– Sekä Alma että Sanoma tähtäävät siihen, että pääsevät digimaailmaan paremmin mukaan. Nyt on kova kansainvälinen kilpailu käynnissä, kun uudet tulijat kuten Facebook, Google ja Netflix syövät myös ilmoituksia. Tämä on luonnollinen kehitys eli vanhat aatteelliset asiat jäävät taakse ja nyt mietitään tulevaisuutta. Ratkaisevaa on, säilyykö journalistinen taso.
Lue myös: Jämsän paikallislehti siirtyy jättikaupan myötä Almalta Sanomalle: "Fiilis on varovaisen optimistinen"
Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven vakuutti eilen, että kauppa ei muuta Aamulehden ja Satakunnan Kansan paikallista identiteettiä, vaan alueelliset lehdet keskittyvät alueensa asukkaisiin. Journalistinen riippumattomuus säilyy, ja toimitukset ja uutisbrändit jatkavat itsenäisinä omien päätoimittajiensa johdolla.
Ruokasen mukaan realiteetit voivat matkan varrella muuttaa hyviä aikeita.
– Hyvää tahtoa varmasti on, mutta kun tullaan taloudellisiin realiteetteihin, saattaa tuntua kätevältä panna lehtiin samoja kolumneja ja juttuja. Siinä pitäisi olla tarkkana, että jokainen lehti säilyttää laadukkaan huipputasoisen toimittajakunnan, joka tuntee oman alueensa ja ne kysymykset, jotka ovat siellä tärkeitä. Ne ovat lukijoille tärkeitä.