Alaween Aktiverad-kappaletta on striimattu vain kuukaudessa yli seitsemän miljoonaa kertaa.
Lauantaina 15. lokakuuta Suomessa esiintynyt ruotsalaisräppäri Alawee, 18, julkaisi noin kuukausi sitten Aktiverad-nimisen kappaleen, jota on striimattu lyhyessä ajassa miljoonia kertoja. Kappaleesta tuli viraalihitti videopalvelu TikTokissa, ja sitä on käytetty tähän mennessä kymmenillä tuhansilla sovellukseen julkaistuilla videoklipeillä.
Alawee ei suinkaan ole ensimmäinen artisti, jonka kappale on saavuttanut räjähdysmäisen suosion TikTokin avulla. Vahvasti musiikkiin perustuvassa TikTokissa on hyvin tavallista, että yksittäiset kappaleet nousevat äkillisesti trendeiksi ja niitä käytetään hetkessä tuhansien, jopa miljoonien videoiden taustamusiikkina.
Aktiverad-kappaleen kohdalla ei kuitenkaan ollut kyse sattumasta, vaan Alawee laskelmoi sen menestyksen tarkkaan.
Lässähtäneestä kappaleesta miljooniin striimeihin
Aktiverad-kappaleen lyriikoissa kuullaan räpille ominaista pullistelua muun muassa rahasta ja naisista. Alaween itsensä mukaan kappale ei kerro oikein mistään. Hän kuvailee sen olevan vain rytmikäs "gettokappale".
– Aktiverad on itseasiassa omasta mielestäni yksi huonoimpia kappaleitani, hän täräyttää.
– Se on yksinkertainen mutta tarttuva kappale, ja sen vuoksi se päätyi siihen pisteeseen, missä se on tänä päivänä. Se on todella hyvä kappale, mutta jos vertaat sitä toisiin [julkaisemattomiin] kappaleisiini, se on paska, hän tarkentaa.
Alawee kertoo MTV Uutisille aavistelleensa jo etukäteen, että tarttuvalla rytmillä varustetusta Aktiverad-kappaleesta tulee somehitti. Kyseisen kipaleen suunnitteleminen alkoi räppärin mukaan vuonna 2021. Avainasemassa on kuitenkin vuosi 2020, kun Alawee ja tämän Youzie-taiteilijanimellä räppäävä ystävä julkaisivat Hurricane-nimisen kappaleen, joka ei saanut sellaista vastaanottoa kuin kaksikko oli toivonut.
– Se tavallaan floppasi… tai ei tavallaan, se floppasi. Ajattelin, että minun täytyy pystyä parempaan, Alawee kertaa.
Lue myös: JVG muistuttaa uudella albumillaan, että pojatkin itkevät – näin aihe on näkynyt heidän elämässään
Lässähtäneen Hurricane-kappaleen jälkeen Alawee kääri hihansa ja alkoi lukemaan erilaisia markkinointia ja sosiaalisen median algoritmeja käsitteleviä kirjoja. Lisäksi hän tutki, millaisilla kampanjoilla muun muassa brittiräppäri Central Cee ja yhdysvaltalaisräppäri Drake olivat aikaisemmin mainostaneet musiikkiaan. Tässä vaiheessa Alawee ei ollut vielä julkaissut Aktiverad-kappalettaan.
– Opiskelin paljon. Sisäistettyäni asiat päätin kokeilla TikTokia [kappaleen markkinoinnissa], hän sanoo.
Alawee aloitti ottamalla yhteyttä TikTokin suosittuihin sisällöntuottajiin ja vaikuttajiin tavoitteenaan tutustua näihin. Samoihin aikoihin hän soitti eräiden bileiden lomassa Aktiverad-kappaleen ensimmäistä kertaa ystävilleen.
Kavereiden palaute oli positiivista, ja sen innoittamana räppäri kuvasi saman tien TikTok-videon, jossa hän esitti räppäävänsä kyseistä kappaletta sen soidessa taustalla.
– Olin humalassa, ja se videoklippi oli todella epävireinen. Se oli huono video, mutta se sai huomiota ja ihmiset sanoivat, että tämä on hyvä kappale, Alawee kertoo.
Seuraavaksi Alawee kysyi TikTokissa mainetta niittävältä ystävältään, voisiko tämä suunnitella Aktiverad-kappaleeseen tanssin ja esittää sen videolla. TikTokissa kappaleiden ympärille rakentuu usein erilaisia tanssitrendejä, joissa ihmiset toistavat videoillaan kappaleisiin luotuja koreografioita.
Alaween ystävä teki työtä käskettyä, ja pian kappale ja siihen suunniteltu tanssi alkoivat levitä TikTokissa.
Tämän jälkeen Alawee otti yhteyttä aikaisemmin kontaktoimiinsa sisällöntuottajiin ja kysyi myös näitä käyttämään Aktiverad-kappaletta TikTok-videoissaan.
– Koko projekti olisi ollut mahdoton ilman heitä, hän sanoo.
Lue myös: Sunrise Avenuesta tuttu Samu Haber julkaisi suomenkielisen soolodebyyttialbuminsa – muusikko paljastaa, voisiko joskus tehdä vielä musiikkia englanniksi
Alawee ei ollut virallisesti julkaissut Aktiverad-kappaletta vielä siinäkään vaiheessa, kun se alkoi kerätä suosiota TikTokissa. Lopulta hän ilmoitti julkaisevansa kappaleen sitten, kun sitä on käytetty yhteensä kahdessa tuhannessa TikTok-videossa.
– Videoiden määrä kasvoi samana päivänä kolmeen tuhanteen. Olin hiljaa. En julkaissut mitään, en postannut mitään TikTokiin tai Instagramiin. Olin hiirenhiljaa. Kaikki kyselivät, että missä kappale on?
Hiljaisuus toimi, ja videoiden määrä jatkoi kasvamistaan. Lopulta Aktiverad julkaistiin syyskuussa Spotifyssä, ja sitä on tähän mennessä kuunneltu kyseisessä palvelussa yli seitsemän miljoonaa kertaa.
– Siitä tuli paljon suurempi kuin koskaan uskoin, hän hymyilee.
Alla olevalla videolla Alawee kertoo, missä hänet nähdään 5 vuoden kuluttua.
0:39