Ruotsissa esiteltiin tänään uusi versio Saabin Jas Gripen -hävittäjästä. Uuden sukupolven Jas 39 Gripen E on yksi viidestä ehdokkaasta Suomen Hornet-hävittäjien seuraajaksi.
Esittelytilaisuus houkutteli paikalle runsaasti kiinnostuneita, toimittajien lisäksi poliitikkoja ja ammattisotilaita. Tänään esitelty kone on ensimmäinen kolmesta koelentokoneesta. Ilmaan se nousee näillä näkymin ensimmäisen kerran ensi syksynä.
Suurin uudesta konemallista tehty tilaus on Ruotsin ilmavoimilta, joka aikoo hankkii käyttöönsä 60 uuden sukupolven Gripeniä. Lisäksi Brasilia on tilannut noin puolet pienemmän määrän koneita. Sarjatuotettujen koneiden toimitusten on määrä alkaa vuonna 2019.
Tärkeintä koko järjestelmän toimiminen
Isossa hallissa kollegojaan tapsi myös ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Kim Jäämeri. Hän korosti Suomen ja Ruotsin asevoimien pitkäaikaista yhteistyötä.
– Meillä on paljon kokemusta Gripenistä toiminnassa yhdessä sekä harjoitusvastustajana, Jäämeri sanoi.
Brasilia on päätänyt hankkia neljättäkymmentä Gripeniä, jotka toimitetaan Atlantin toiselle puolelle vuosikymmenen lopulla.
– Etsimme ratkaisuja sekä operatiiviseen toimintaan että teollisuutemme itsenäiseen asemaan. Yhteistyö teknologiansiirossa on tärkeää, ja koneeseen voi asentaa muun muassa brasilialaista aseistusta, sanoo Brasilian puolustusministeriön johtaja, prikaatinkenraali José Affonso Crebaldi.
Tänään esitellyn E-mallin ensimmäistä lentoa ei ole vielä julkistettu.
– Ensimmäinen lento ei ole tärkeintä. Tärkeintä on, että koko järjestelmä toimii. E-malli ottaa uusimmaan C/D-mallin paikan Ruotsin ilmavoimien pääkoneen vasta vuosikymmenen päästä, toteaa Saabin varatoimitusjohtaja Lennart Sindahl.
Uuden sukupolven Saab Jas 39 Gripen E
– Pituus 15,2 metriä
– Siipiväli 8,6 metriä
– Ensimmäispaino lentoonlähdössä 16500 kg (paino tyhjänä 8000 kg)
– Maksiminopeus Mach 2 (kaksinkertainen äänennopeus) korkealla, 1400 km/h matalalla.
– Maksimilentokorkeus noin 16 kilometriä
– Minimimatka nousukiitoon 500 metriä
– Minimimatka laskeutumiseen 600 metriä
– Aseistus: 27 mm konetykki sekä paikkoja ilma-, meri- ja maataisteluohjuksille sekä pommeille.
– AESA-tutka, elektronisen sodankäynnin järjestelmä.
Saabin Jas Gripen teki ensilentonsa vuonna 1988. Alku ei ollut helppo: Moni muistaa kuvat helmikuulta 1989, kun koelennolta palaamassa ollut kone kiepsahti kiitotiellä kyljelleen ja pyörii lukemattomia kertoja ympäri. Vuonna 1993 yksi koneista putosi Tukholman keskustaan Långholmenilla.
Jas Gripenit tulivat Ruotsissa lopulta palveluskäyttöön 1996. Päätös uuden sukupolven Gripen E -mallin kehittämisestä tehtiin vasta muutama vuosi sitten.
"Lisää suorituskykyä ja edullisia lentotunteja"
Uusi Jas Gripen on hieman edeltäjäänsä C/D-mallia kookkaampi. Valmistajan mukaan se voi lentää pidempään, koska polttoainetta mahtuu kyytiin 40 prosenttia aiempaa enemmän. Koneessa on myös enemmän paikkoja aseistukselle, joka voi olla niin ilma- ja merimaaliohjuksia kuin pommejakin.
Lisäksi suorituskykyä lisäävät muun muassa uusi elektronisen sodankäynnin järjestelmä sekä tehokkaampi tutka, joka mahdollistaa viholliskohteiden paremman havaitsemisen ja seurannan. Myös koneen moottori on aiempaa tehokkaampi.
Suomessa Ilmavoimien Hornetien seuraajiksi ovat ruotsalaishävittäjän lisäksi tarjolla ranskalainen Dassault Rafale, yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon sekä amerikkalaiset F/A-18 Super Hornet ja F-35 Joint Strike Fighter. Sekä Norjassa että Tanskassa valinta on osunut viimeksi mainittuun konemalliin, jonka kehityksessä maat ovat olleet mukana.
Saab mainostaa Jas Gripenin olevan selvästi kilpailijoitaan edullisempi käyttää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.