Ruotsi ja Norjakin edellä: Suomen raskaan liikenteen talvirengaslaki Etelä-Euroopan tasolla

Hiekoitusauto työssään ja poliisi ohjaamassa liikennettä kun rekkoja jumissa huonon kelin takia Kehä I:sen kohdalla Espoon Otaniemessä perjantaina 21. marraskuuta 2014.
Hiekoitusauto työssään ja poliisi ohjaamassa liikennettä kun rekkoja jumissa huonon kelin takia Kehä I:sen kohdalla Espoon Otaniemessä perjantaina 21. marraskuuta 2014.Lehtikuva
Julkaistu 30.11.2015 11:56

MTV LIFESTYLE

Suomessa raskaan kaluston rengasvaatimukset ovat samat kesällä ja talvikaudella: kuorma- ja linja-auton sekä raskaan perävaunun renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm.

Erityisvaatimuksia talvikaudelle ei ole. Tässä suhteessa Suomen rengasmääräykset ovat eteläeurooppalaisella tasolla, vaikka talviolosuhteet teillämme ovat vähintään yhtä vaativat kuin Ruotsissa tai Norjassa.

Ruotsissa lakimuutos voimaan 2013, Norjassa 2015

Ruotsissa astui 1. tammikuuta 2013 voimaan raskaan kaluston talvirengasvaatimus, jonka mukaan kuorma- ja linja-auton kaikissa vetävissä pyörissä tulee olla talvirenkaat 1. joulukuuta ja 31. maaliskuuta välisenä aikana. Kulutuspinnan minimisyvyys on 5 mm. Norjassa vaaditaan 1. tammikuuta 2015 alkaen kuorma- ja linja-autoissa sekä perävaunuissa talvirenkaat kaikilla akseleilla ajalla 15.11.-31.3., ja minimisyvyydeksi on määrätty 5 mm. Molemmissa maissa talvirengasvaatimukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja.

Suomessa Autonrengasliitto ry:n asiantuntijaryhmä Tekninen Foorumi julkaisi lokakuussa 2014 muistion, joka sisältää sääntöehdotuksen raskaan kaluston talvikauden rengasvaatimuksista.

Sama talvirengaskausi kuin henkilöautoille?

Pyrkimyksenä on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Ehdotuksen mukaan renkaiden urasyvyyden ohjaavilla ja vetävillä akseleilla tulisi olla talvikaudella vähintään 5 mm sekä muilla akseleilla ja perävaunussa vähintään 3 mm.

Vetävillä akseleilla tulisi olla joko M+S tai 3PMSF -merkityt talvirenkaat. Uudet vaatimukset koskisivat myös Suomessa liikkuvia ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Talvirengaskausi määriteltäisiin samoin kuin henkilöautoille nykyisissä säännöissä, eli joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Kysely: 56 prosenttia raskaan kaluston talvirenkaiden kannalla

Muistio jätettiin Liikenne- ja viestintäministeriölle. Raskaan kaluston talvirengasvaatimuksia käsiteltäneen eduskunnassa aikaisintaan vuoden 2016 lopulla tieliikennelain kokonaismuutosehdotuksen yhteydessä.

Michelin Nordic teetti Suomessa elo-syyskuun vaihteessa kyselytutkimuksen, jossa haettiin vastauksia renkaisiin ja liikenneturvallisuuteen liittyviin kysymyksiin. Yksi kysymyksistä kuului: ”Pitäisikö Suomessa, samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa, säätää raskaalle kalustolle erityiset talvirengasvaatimukset vastaavasti kuin henkilöautoja varten on?”. Kyselyyn vastanneista 1050 autoilijasta 588, eli 56 prosenttia, ilmoitti kannattavansa talvirengasvaatimusta raskaalle kalustolle.

Tuoreimmat aiheesta

Autot