MM-rallikauden toinen osakilpailu ajetaan kuin ajetaankin ensi viikolla Ruotsissa.
Ruotsin rallin kohtalo oli pitkään epäselvä, kunnes rallin järjestäjät vahvistivat tiistai-iltana, että kilpailu järjestetään normaalin aikataulun mukaisesti. 13.–16. helmikuuta.
Olosuhteet Värmlannin maakunnassa ovat kuitenkin sellaiset, ettei kauden ainoaa talvirallia voida viedä läpi täysimääräisesti. Rallin alkuperäinen ohjelma koostui 19 erikoiskokeesta, mutta uudessa suunnitelmassa pikataipaleita on vain 11.
Jo aiemmin tiedotettiin, että historic-luokan kilpailu perutaan kokonaan, jotta tiestö kestäisi yli 50:n MM-sarjaan osallistuvan autokunnan aiheuttaman rasituksen.
Käytännössä rallissa ajetaan sen viisi pohjoisinta erikoiskoetta ja se kaikkein eteläisin, Karlstadin 1,9 kilometrin mittainen yleisö-ek. Torsbyn kunnan ja Övre Fryken -järven itäpuolella sijaitsevat Hagfors, Torntorp ja Vargåsen jäävät ajamatta.
Vargåsenin väliin jääminen tarkoittaa sitä, ettei Ruotsin ralliin sisälly tällä kertaa kenties sen legendaarisinta yksittäistä paikkaa, Colin's Crest -hyppyä. Kyseinen paikka on nimetty vuoden 1995 maailmanmestarin Colin McRaen kunniaksi. Autot hyppäävät parhaimmillaan yli 40 metriä, ja pisimmän ilmalennon esittäneelle kuljettajalle jaetaan vuosittain Colin's Crest Award.
Yksi vai kaksi kertaa?
Rallin järjestäjät, FIA, MM-sarjan promoottori ja tehdastallien edustajat tekivät päätöksen rallin läpiviemisestä sen jälkeen, kun FIAn urheiludelegaatti ja kattojärjestön MM-rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen oli käynyt pikataipaleet läpi ja antanut oman lausuntonsa niiden kunnosta.
Rautiainen kertoi MTV Urheilulle olleensa matkassa tutun tutkaparin, Marcus Grönholmin kanssa. Rautiainen ja Grönholm ovat kilpailleet Ruotsin rallissa yhdessä 14 kertaa ja voittaneetkin viisi kertaa.
– Totesimme, että kelit vaihtelivat. Ei siellä mitkään ihanteelliset talviolosuhteet ole, mutta ajettavissa ne pätkät on. Sorallehan se tie menee, Rautiainen sanoi MTV Urheilulle keskiviikkoaamuna puhelimitse.
– Soraura on varmasti esillä jo heti nuotituksen jälkeen, kun siellä ajaa yli 50 autoa nastapyörällä kahteen kertaan pätkät läpi. Varmasti sinne tulee soraurat kaikkialle, mutta jos keli pysyy sellaisena kuin tiistaina – oli muutama pakkasaste ja päivän mittaan jopa vähän lumisadetta – kyllä ne tiet sen kestää.
Pidemmistä erikoiskokeista Norjan puolella ajettavat Hof Finnskog ja Finnskogen sekä Ruotsin puolella ajettava Nyckelvattnet ajetaan kertaalleen sekä perjantaina että lauantaina. Likenäs on ohjelmassa sunnuntaina kahteen kertaan.
– Toiseen kertaan ajaminen on kysymysmerkki, se riippuu täysin kelistä. Jos on pakkaskeli, soraurassa ajaminen jatkuu toisella kierroksella, mutta jos on lämpöasteita, sitten se toisen kerran ajamisen mahdollisuus jää arvioitavaksi, Rautiainen sanoo.
Vaikka tie kestäisi, on jo nyt varmaa, että Michelinin nastarengas ei kestä.
– Renkaita täytyy yrittää saada lisää, samoin välivaihtopisteitä, jotta saadaan ajettua ralli turvallisesti läpi.
Täydet pisteet
Rautiaisen mukaan tiistai-iltana julkaistu reitti oli järjestäjien jo aiemmin rakentama varasuunnitelma, joka perustui yksinkertaisesti siihen, että ohjelmasta pois jätetyt erikoiskokeet olivat täysin soralla.
– Emme edes käyneet katsomassa niitä. Tämä tieto tuli suoraan järjestäjiltä, jotka ehdottivat näitä nyt ajettavia erikoiskokeita.
– Huoltoparkin ympäristössä on tarkoitus ajaa se pieni Torsbyn sprintti. Sitä emme käyneet katsomassa, kun se ei ole yleistä tietä. Siellä ei ole tällä hetkellä jäätä eikä lunta. Se joko jäädytetään, jos kelit sallii, tai sitten se ajetaan soralla, kun se on viimeinen ek ennen huoltoa. Myöskään Karlstadin raviradalla emme käyneet, ja sielläkin tilanne on se, ettei lunta tai jäätä ole.
Rallissa piti alun perin ajaa 301,26 ek-kilometriä, mutta lyhennetyllä reitillä on mittaa 172,06 kilometriä. Jotkut ovat olleet tähän liittyen ihmeissään, sillä tiistain tiedotteessa rallin pituudeksi ilmoitettiin noin 180 ek-kilometriä.
Rautiainen ei ole täysin varma, mistä tällainen ero johtuu.
– Olisiko siinä ajateltu sitä Torsbyn erikoiskoetta, että sitä ajettaisiin joko vajaa kolmekilometrisenä tai kahdeksankilometrisenä. En tiedä, onko siinä käynyt joku sekaannus. Kyllä ne ek:t ovat ihan suoraan ohjelmasta. Ei siitä ihan 180:tä tule, ellei tuota sprinttiä ajeta pitkänä.
Vaikka uudistettu reitti on pituudeltaan vain 57 prosenttia alkuperäisestä, rallista jaetaan täydet MM-pisteet.
– Tähän päätökseen minulla ei ole ollut osaa eikä arpaa. Se on ihan FIAn oma päätös, Rautiainen sanoo.
– Siinä hyödynnetään artikla 3.3.3:n viimeistä lausetta. Säännöissä kerrotaan, miten pisteitä jaetaan milloinkin, mutta lopuksi sanotaan, että FIA voi myös päättää muuta. Ja nyt hyödynnetään tätä. Kun on jo etukäteen tiedossa, että olosuhteet ovat haastavat ja kaikki lähtevät samalta viivalta, silloin voidaan tehdä tällainen päätös.
Karlstad: 1,90 km Hof Finnskog 1: 21,26 km Finnskogen 1: 20,89 km Nyckelvattnet 1: 18,94 km Torsby Sprint 1: 2,80 km Hof Finnskog 2: 21,26 km Finnskogen 2: 20,89 km Nyckelvattnet 2: 18,94 km Torsby Sprint 2: 2,80 km Likenäs 1: 21,19 km Likenäs 2: 21,19 km (Power Stage)