Tällä viikolla Tshekissä, Itävallassa ja Saksassa ajettava Keski-Euroopan MM-ralli pakottaa kuljettajat karttureineen köröttelemään satoja kilometrejä yleisiä teitä. MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko yhtyvät kuskien esittämään kritiikkiin.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
– Ihan älytön ralli, Kalle Rovanperän ja Elfyn Evansin MM-taiston huipennusta odottava Jari Ketomaa lataa heti alkuun.
LUE MYÖS: Katseet Kalle Rovanperässä – tässä Keski-Euroopan MM-rallin ohjelma, aikataulu ja tv-lähetykset
Ensi kertaa ajettavaa Keski-Euroopan MM-rallia voi todellakin kuvailla haastavaksi, monellakin tapaa.
– Kyllä ihmetellä pitää, että miksi esimerkiksi Espanjan rallia, joka on yksi hienoimpia asvalttiralleja, ei ajeta, vaan ajetaan tällainen, jossa istutaan autossa tuntikaupalla muutamien erikoiskoekilometrien takia, ja sitten vielä tiet ovat suurimmalta osin vaarallisia ja hurjia, Ketomaa jatkaa.
– Jos itse pitäisi mennä, niin aavistuksen jopa jännittäisi ajaa tuota rallia. Tiet ovat niin nopeita, eivätkä ne ole kaksisessa kunnossa. Puita on heti siinä tiessä kiinni, ja olosuhteet tulevat vielä olemaan vaihtelevat.
Ketomaan mainitsemaan autossa istumiseen viittasi myös Toyota-tähti Sebastien Ogier, kun hän purki Kreikan MM-rallin pettymystään syyskuun puolivälissä. Ogierin seuraava komennus, Keski-Euroopan kisa, oli jo tuolloin tiedossa, eikä hurraahuutoja kuulunut.
– Kun näin kisareitin, en ollut rehellisesti sanottuna kovin innoissani. Se näytti olevan suoraan sanottuna täyttä paskaa, Ogier latasi MTV Urheilun haastattelussa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Nyt on MM-rallissa pelkokerroin tapissa – Rovanperän kiusana vielä pirullinen lisämauste: "Kalle imuroi ne kaikki pois"
Rallin keskuspaikka on Saksan Passaussa. Ensimmäisenä kilpailupäivänä torstaina kuskien on huristeltava noin 220 kilometrin siivu kisastarttiin Tshekin Prahaan. Tämän jälkeen he ajavat Tshekissä vaivaiset 11,4 erikoiskoekilometriä ja sitten edessä on paluu Passauhun.
– Jo pelkästään tuon takia pidän tätä nykytoimintaa todella naurettavana. Meillä on iso tarve muutokselle, Ogier puhisi.
Siirtymäkilometriä kertyy useampia satoja lisää viikonlopun aikana, kun totisesti kilpaa mennään 310 kilometrin verran. Tshekissä ajetaan torstaina ja perjantaina, Itävallassa lauantaina ja Saksassa sunnuntaina.
"Varmasti viimeinen naula arkkuun"
MTV Urheilun toinen asiantuntija Riku Tahko pitää siitä, että MM-sarjaan saadaan uusia kisoja ja erikoiskokeita, sillä kuskit tuntevat perinteikkäät rallit läpikotaisin.
Mutta tätä kehitystä ei saisi puskea hinnalla millä hyvänsä.
– Tämä (Keski-Euroopan ralli) on varmasti viimeinen naula arkkuun sille, mitä kaikki kuskit ja tiimit ovat jo pidempään puhuneet. Kaikkien yhteinen toive on, että kisakokonaisuus on pakko saada kompaktimmaksi. Se on kuskeille, katsojille ja televisiolle liian raju ja raskas paketti. Kun tämä kisareitti julkistettiin, kritiikki vain kasvoi, Tahko toteaa.
LUE MYÖS: Voisiko F1:stä tuttu toimintamalli pelastaa rallin MM-sarjan? Tommi Mäkinen mietteliäänä: "Kaikki ymmärtävät, mikä on tilanne"
Tahko huomauttaa, että tänä vuonna myös Suomen MM-rallissa oli poikkeuksellisen pitkiä siirtymiä. Lauantain ajopäivänä autokunnat kävivät kahteen otteeseen noin 60 kilometrin päässä Tampereesta.
– Satoja kilometrejä kymmenen erikoiskoekilometrin takia kuulostaa vielä järjettömämmältä, Tahko heittää viitaten tämän viikon torstaipäivään.
– Toivottavasti tämä on viimeisiä kilpailuja, joissa tällaisia järjettömyyksiä nähdään.
Keski-Euroopan MM-rallin formaatin taustalla lienee raha. Järjestelykuluja voidaan jakaa kolmen maan autoliiton kesken, ja samalla rallisirkus saadaan levitettyä isommalle alueelle.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen Toyota-pesti päättyi kaikessa hiljaisuudessa
Rallireittien "järjettömältä" vaikuttavan leviämisen taustalla on myös kuntien, kaupunkien ja kylien halu investoida.
– Ikään kuin ostetaan yksi erikoiskoe itselle. Jos kisajärjestelyissä joudutaan menemään näin paljon raha edellä, niin se saattaa kertoa toisaalta siitä, että rallin järjestämiskulut ovat yksinkertaisesti niin korkeat, että tavallaan pitää vaarantaa kuljettajien ajonautinto tai kilpailun luonne, Tahko taustoittaa.
Asiantuntijan mukaan "näitä asioita kysytään kuljettajilta ihan viimeisenä".
– Ei välttämättä ole ne iloisimmat ilmeet kaikilla erikoiskokeiden maalihaastatteluissa, Tahko summaa naureskellen viitaten kuljettajien tuntemuksiin tämän viikon kisasta.
Keski-Euroopan MM-ralli alkaa testierikoiskokeella keskiviikkona kello 17.01. Ensimmäinen varsinainen EK on ohjelmassa torstaina kello 15.05. MTV esittää kaikki erikoiskokeet suorana.
1:59