Ensimmäinen kiinalais-ruotsalainen Saab pullahti Trollhättanin autotehtaan liukuhihnalta eilen iltapäivällä paikallista aikaa.
Ruotsin autoväki sai juhlia historiallista hetkeä kun elinkeinoministeri Annie Lööf katkaisi nauhan tuliterän Saab 9-3 Aero Sedanin keulan edestä perinteisen automerkin uuden elämän johdosta.
Uusi omistaja National Electric Vehicle Sweden tähtää sähköautojen sarjavalmistukseen ensi vuonna, vaikka nyt julkistettu ysi-kolmonen on varustettu 2,0-litraisella, 220 hv turbobensiinimoottorilla. Auton saa manuaali- tai automaattivaihteisena.
Uusi Saab on ulkoisesti lähes entisellään. Keulaa on modernisoitu lähes huomaamattomasti. Traditionaalinen aarnikotka-logo on saanut väistyä yksinkertaisemman tunnuksen tieltä sen jäätyä merkin edellisen omistajan Electric Motorsin haltuun.
Noin viidennes osista on uusittu navigointijärjestelmä lisäksi.
Kiinalaistaustaisen omistajan Kai Johan Jiangin mukaan fossiilista polttoainetta käyttäviä kulkuneuvoja ja uutta energiaa hyödyntävä autoja valmistetaan vielä pitkään rinnakkain. Tavoitteena 200 000 auton vuosituotanto.
Autoja tultaneen myymään pääasiassa Kiinaan. Vähittäismyyntihinta Ruotsissa ollee karvan päälle 30 000 euroa.
Keräilijöiden himoitsema ensimmäinen kappale luovutettiin tiettävästi Nevs-yhtiön hallituksen puheenjohtajan Karl-Erik Troggen vaimon käyttöön.
Lisätietoja www.saabcars.com