Perinteikäs saksalaismerkki tekee paluun Eurooppaan kiinalaisvalmisteisilla autoilla.
Pääkuvan videoVolvo XC40 loisti Euro NCAPin törmäystestissä |
Alkuperäinen Borgward meni konkurssiin vuonna 1961 oltuaan toiminnassa kolmen vuosikymmenen ajan. Merkki kuitenkin heräsi henkiin kiinalaisen rahan turvin vuonna 2015, ja viime vuonna se sai kaupaksi 4 500 autoa.
Nykyisen Borgwardin taustalla on Stuttgartissa päämajaansa pitävä Borgward Group AG, joka suunnittelee ja myy Kiinassa valmistettavia autoja. Yhtiön toimitusjohtajana toimii Rolls-Roycen entinen kehitysjohtaja Philip Koehn.
Borgwardin ensimmäinen liikepartneri Euroopassa on luxemburgilainen Autodis Mesch, joka käynnistää BX7-katumaasturin myynnin lähiaikoina. Kovin tiheää myyntiverkostoa ei kuitenkaan kannata odotella, sillä valmistaja tulee panostamaan Euroopassa erityisesti verkkokauppaansa.
BX7 on nimensä mukaisesti seitsenpaikkainen katumaasturi. Konepellin alta löytyy kaksilitrainen bensaturbo, joka tuottaa 224 hevosvoimaa. Vaihteistona on kuusilovinen automaatti.
Kyseessä ei myöskään ole mikään halpisauto, sillä sen lähtöhinta Saksassa on noin 44 000 euroa. Autocarin arvioiden mukaan ajettavuus on hyvin samankaltainen kuin esimerkiksi Hyundai Tucsonissa tai Kia Sportagessa, mutta edellämainittujen korealaisten laaduntuntu on parempi niiden huokeammasta hinnasta huolimatta.
Valmistaja on ilmoittanut esittelevänsä lisää automalleja vielä tämän vuoden aikana.