Saako moottoritielle liittyvää väistää toiselle kaistalle? Asiantuntija antaa vastauksen kiperään kysymykseen: "Hyvä muistaa, että väistämisvelvollisuus liittyjällä"

0:21img
Katso myös video! Pasi Koivuniemen käynti asuntoesittelyssä sai ikävän päätöksen. Katso videolta, miten autolle kävi!
Julkaistu 01.08.2020 10:10
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Saako moottoritiellä ajava vaihtaa kaistaa tehdäkseen tilaa sille liittyvälle? Onko uusi tieliikennelaki vaikuttanut asiaan?

Vastaus: Uuden tieliikennelain tultua voimaan kesäkuun alussa, on julkisuudessa käyty keskustelua, miten lakiin kirjattu ennakointivelvoite vaikuttaa moottoritielle liittymiseen. Uudessa tieliikennelaissa todetaan moottoritielle liittymisestä, että se on mahdollista vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä. Lisäksi samaisessa laissa painotetaan, että moottoritielle aikovan on väistettävä tiellä kulkevia ajoneuvoja. Ohje on siis varsin yksiselitteinen ja selkeä.  

Ennakointivelvoite tapauskohtainen

Mitä sitten tuolla ingressissä mainitulla ennakointivelvoitteella tarkoitetaan? Sen mukaan tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ennakointivelvoitteen ei ole kuitenkaan tarkoitus kumota varsinaista liikennesääntöä. Sen soveltaminen on varsin tapauskohtaista, sillä ennakointimahdollisuuksia pohdittaessa ja syyllisyyttä määriteltäessä arvioidaan muun muassa onnettomuuteen osallisten erityistietämystä kyseisistä ajoneuvoista ja tapahtumaympäristöstä.

Vasen kaista on ohittamista varten

Ajoneuvolla on moottoritiellä ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Tästä saa uuden tieliikennelain mukaan poiketa silloin, jos jokin ajokaistoista on osoitettu tietylle liikennesuunnalle, jolloin voi valita olosuhteisiin ja matkan jatkumiseen parhaiten soveltuvan kaistan. Jos ajosuunnassa on vähintään kolme ajokaistaa, kuorma-autolla tai yli seitsemän metrin pituisella ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa vain kahdella oikeanpuoleisimmalla kaistalla, ellei tieltä poistuminen, olosuhteet tai tiettyyn liikennemerkein osoitettuun liikennesuuntaan pyrkiminen muuta edellytä. Käytännössä moottoritien vasen kaista on siis tarkoitettu ohittamiseen – aivan kuten oli myös vanhan tieliikennelain aikaan.

Rajanveto siitä, onko kyseessä tilan antaminen liittyjälle vai juuri eteen liittymässä olevan ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän ohittaminen, on tietyissä tilanteissa kuitenkin häilyvää. Missään tapauksessa en kuitenkaan lähtisi ohjeistamaan systemaattisesti siirtymään vasemmalle kaistalle, tehdäkseen tilaa liittyjälle. Myöskään liittyjän ei pidä olettaa näin tapahtuvan.

Parhaiten ja turvallisimmin muiden liittymistä pystyy helpottamaan pitämällä reilua turvaväliä edellä ajavaan: pitkään väliin liittyjän on huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa siirtyä ja sovittaa oma nopeutensa liikennevirran rytmiin sopivaksi. Jos tilanne sitä edellyttää, voi moottoritiellä ajava helpottaa liittymistä turvavälin lisäksi myös hetkellisellä kaasun kevennyksellä. Näin saadaan joustettua ilman riskialttiita kaistanvaihtoja.

Olennaista on kuitenkin muistaa, että väistämisvelvollisuus on liittyjällä.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös: Pasin asuntoesittely sai rytisevän päätöksen – tällä kertaa kuva puhuu puolestaan liiankin hyvin, Volvo XC70 sai maistaa salakavalan ojan pohjaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus