Sähköpotkulautojen vuokraaja jyrähtää: Potkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville – aiheuttaneet vaaratilanteita näkövammaisille

2:04img
Sähköpotkupyöräilijät olivat tuoneet heinäkuun puolivälissä pääkaupunkiseudun päivystyksiin jo lähemmäs 200 potilasta.
Julkaistu 05.09.2019 07:13

MTV UUTISET – STT

Näkövammaisten liitto ja sähköpotkulautoja vuokraava Voi muistuttavat, että potkulauta ei kuulu jalkakäytävälle.

Ne neuvovat yhteisessä tiedotteessaan sähköpotkulautailijoita liikkumaan niin, että potkulaudoista aiheutuisi näkövammaisille mahdollisimman vähän haittaa.

Lue myös: Video näyttää hurjan nopeuden: Virittäjät ovat iskeneet sähköpotkulautoihin – poliisi kertoo, miten hurjapäitä rangaistaan

Voin Suomen markkinointipäällikkö Mathias Soini kertoo STT:lle sähköpostitse, että Näkövammaisten liitto kertoi muutamasta tapauksesta, joissa sähköpotkulautojen kanssa on aiheutunut ongelmia.

– Lähdimme yhdessä purkamaan ongelmakohtia ja niiden ympäriltä miettimään, mitä voimme tehdä yrityksenä asioille, Soini kertoo.

Lue myös: Loukkaantuneita sähköpotkulautailijoita tulee Helsingissä päivystykseen joka päivä – "Enemmän kuin polkupyöräilijöitä"

Tiedotteessa muistutetaan, että näkövammainen ei välttämättä kuule äänettömästi liikkuva potkulautailijaa. Siksi äänimerkkiä on hyvä käyttää ohitustilanteessa. Lisäksi potkulaudan nopeus tulee säätää tilanteeseen sopivaksi.

Sähköpotkulauta pitää myös pysäköidä paikkaan, jossa siitä ei ole haittaa muulle liikenteelle.

Nopeusrajoittimet kokeiluun

Voi kokeilee myös lautojen automaattista nopeuden hallintaa Ruotsissa.

– Alennettu nopeus on 6 kilometriä tunnissa. Kun potkulautailija saapuu näille alueille, gps-signaali hidastaa vauhtia automaattisesti, Soini kertoo.

Lue myös: Sähköpotkulaudat ovat näyttäneet Helsingissä myös varjopuolensa – poliisilta tärkeä muistutus potkulautailijoille

Nopeuden hallintaa kokeillaan myös Helsingissä. Soinin mukaan alustavasti kokeilua on suunniteltu syyskuun loppuun tai lokakuun alkuun.

Mahdollisia rajoituspaikkoja Helsingissä ovat Salomonkatu, Narinkkatori, Keskuskatu, Aleksanterinkatu ja Esplanadin puisto.

Soinin mukaan asiaa harkitaan myös muissa yrityksen toimintakaupungeissa.

Nopeusrajoituksista kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.

Tuoreimmat aiheesta

Onnettomuudet