Taustalla lukuisat onnettomuudet: Sähköpotkulautoihin tulossa nopeusrajoittimia - paikoitellen etenevät kävelyvauhtia

2:04img
Sähköpotkupyöräilijät olivat tuoneet heinäkuun puolivälissä pääkaupunkiseudun päivystyksiin jo lähemmäs 200 potilasta.
Julkaistu 07.09.2019 19:22

MTV UUTISET - KAUPPALEHTI

Ruotsalainen sähköpotkulautayhtiö Voi ottaa laudoissaan käyttöön nopeusrajoittimet. Yhtiö on suunnitellut kokeilevansa rajoituksia Tampereella ja Helsingissä.

Helsingissä nopeusrajoittimet otetaan käyttöön syyskuun lopulla tai lokakuun alussa. Tampereen osalta tarkka aikataulu ei vielä Voin Suomen markkinointipäällikkö Mathias Soinin mukaan ole tiedossa.

Lue myös: Sähköpotkulautailijoille ohjeita näkövammaisten huomioimiseksi – muistutus kulkuväylistä ja nopeudesta

– Rajoittimet ovat tulossa Tampereelle lähiaikoina. Vielä en kuitenkaan pysty varmistamaan, milloin tämä on. Uskoisin, että kuitenkin jo syksyllä. Lähikuukausien aikana.

Soinin mukaan yhtiö on ottanut rajoittimia käyttöön Ruotsissa ja kokeilun perusteella niiden käyttöä voidaan laajentaa myös Suomeen.

Lue myös: Video näyttää hurjan nopeuden: Virittäjät ovat iskeneet sähköpotkulautoihin – poliisi kertoo, miten hurjapäitä rangaistaan

Helsingissä rajoituksia voi olla tulossa käyttöön kaupungin keskustassa Salomonkadulla ja Narinkkatorilla, Keskuskadulla, Aleksanterinkadulla ja Esplanadin puistossa.

– Tampereen osalta en vielä pysty sanomaan, mihin kohtaan rajoitukset tulisivat.

Lähtökohtaisesti Voin tavoitteena on, että sähköpotkulaudat olisivat Tampereella ihmisten käytettävissä myös talvella.

– Vaikka totta kai katsomme asiaa aina turvallisuus edellä. Mutta samalla tavalla kuin talvella voi ajaa pyörällä, talvella voi ajaa sähköpotkulaudallakin, Soini kertoo.

Rajoittimien taustalla turvallisuus

Nopeusrajoittimien käyttöön ottamisen taustalla vaikuttavat turvallisuustekijät.

Yhteiskäyttöön tarkoitettuja sähköpotkulautoja alkoi ilmestyä Suomen katukuvaan tänä keväänä. Tampereelle ensimmäiset laudat tulivat toukokuussa.

Jo kesäkuussa terveydenhuollosta kantautuivat ensimmäiset viestit siitä, että laudat ovat aiheuttaneet lukuisia onnettomuuksia.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tukielinkirurgian ylilääkäri Mika Paavola kertoi tuolloin Iltalehdelle, että Töölön tapaturma-asemalla on hoidettu viikossa jopa 4–5 potkulautaturmassa loukkaantunutta potilasta.

Aamulehti kertoi elokuun alussa, että Tampereella loukkaantuneita sähköpotkulautailijoita tulee ensiapuun muutamia viikoittain.

Lue myös: Loukkaantuneita sähköpotkulautailijoita tulee Helsingissä päivystykseen joka päivä – "Enemmän kuin polkupyöräilijöitä"

Voin Mathias Soinin mukaan yhtiössä on reagoitu onnettomuusuutisiin. Hänen mukaansa rajoituksia on testattu jalankulkijoiden suosimilla alueilla.

Kun potkulautailija saapuu rajoitusalueille, GPS-signaali hidastaa vauhtia automaattisesti. Rajoitettu nopeus on kuusi kilometriä tunnissa, joka vastaa reipasta kävelyvauhtia.

– Alennettu tilannenopeus lisää niin jalankulkijoiden kuin käyttäjiemmekin turvallisuutta. Se antaa enemmän aikaa reagoida muuhun liikenteeseen. Kun nopeus laskee, törmäystilanteessa vahingot jäävät myös pienemmiksi, Soini kommentoi.

Nopeusrajoittimista kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Tuoreimmat aiheesta

Älyliikenne