Yksityissairaala lähetti alkusyksystä gynekologisten tutkimusten tulokset väärille potilaille. Tilanne johtui siitä, että kahden ihmisen paperit olivat menneet keskenään ristiin. Sairaalasta pahoitellaan virhettä ja kerrotaan, että he suhtautuvat asiaan vakavasti.
Ludmila Arkivuo sai puhelun gynekologiltaan. Lääkäri kertoi kaiken olevan kunnossa, eikä tarvetta jatkotutkimuksiin ole. Sitten lääkäri sanoi pelätyt sanat: ”Minulla on ikäviä uutisia.”
– Silloin minusta tuntui, että saisin sydänkohtauksen. Ehdin ajatella syöpää ja äitini sairastamista ja vaikka mitä, kertoo Arkivuo sanojen vaikutuksesta.
Lääkärin ikävät uutiset olivat kuitenkin, että Arkivuon paperit oli vahingossa lähetetty väärälle henkilölle.
– Siinä vaiheessa yksi väärin postitettu kirje ei tuntunut miltään, olin vain niin helpottunut, kun minulla ei ollutkaan mitään vakavaa sairautta, sanoo Arkivuo.
Alkuhelpotuksen jälkeen asia alkoi vaivata Arkivuota.
– Tässä on kysymys hyvin henkilökohtaisista asioista, joihin oli liitetty täydelliset henkilötiedot osoitteineen ja puhelinnumeroineen. En voinut jättää asiaa sikseen.
Arkivuo otti yhteyttä potilasasiamieheen, joka neuvoi vaatimaan selvitystä sekä hoitavalta lääkäriltä että hänen esimiehiltään.
– Hoitava lääkäri vain pesi käsiään, että en se minä ollut, joka sekoitti paperit, kertoo Arkivuo.
Arkivuon mukaan kirjallisessa selvityksessä vain todetaan tapahtunut.
– Minulle jäi vaikutelma, ettei Mehiläisessä suhtauduttu tapaukseen vakavasti. Pelkkä "anteeksi" ei minusta riitä, sanoo Arkivuo.
Harhailevat paperit
Tapahtunut virhe tuli alun perin ilmi, kun Ludmila Arkivuon paperit saanut nainen otti yhteyttä sairaalaan.
– Häntä oli kuulemma pyydetty tuomaan paperit takaisin. Hän oli kieltäytynyt ja viisi päivää myöhemmin sairaalan edustaja haki paperit, kertoo Arkivuo.
Arkivuo ja toinen asiakas ovat jutelleet asiasta keskenään.
Toisen asiakkaan paperit ilmestyivät aikanaan Arkivuolle postin mukana, mutta kirje viipyi matkalla tavallista pidempään.
– Siinä oli minun nimi ja katuosoite, mutta postinumero oli väärä, sen takia toinen asiakas huomasi sekaannuksen ensimmäisenä.
Mehiläisen vastaus
Mehiläisessä ollaan hyvin tietoisia tapauksesta ja virhe myönnetään. Tietosuojasta vastaava lääketieteellinen johtaja Jarmo Karpakka kertoo MTV Uutisille, että asiaan suhtaudutaan erittäin vakavasti.
– On tapahtunut virhe, jollaista ei olisi saanut tapahtua. Kun tapaus tuli minun tietooni, soitin asiakkaalle henkilökohtaisesti ja pyysin nöyrästi anteeksi, Karpakka kertoo.
– Meillä on nollatoleranssi tällaisille tapauksille, vaikka kysymys onkin inhimillisestä virheestä.
Karpakan mukaan viestintä asiakkaan kanssa on epäonnistunut, jos hänelle on syntynyt tunne, että Mehiläisessä asiaan suhtaudutaan kevyesti.