Kouvolan Myllykoskella asuvat Alisa Koskela ja Tapio Koivula joutuivat viime viikolla pelkäämään puolen vuoden ikäisen tyttärensä hengen puolesta. Heidän Vivián-tyttärensä terveydentila oli vakava, mutta vauvan vanhempien MTV:lle antaman haastattelun mukaan päivystyksestä ei ensimmäisellä yrittämällä tullut riittävää apua pienokaisen vointiin.
Kouvolan kaupunki on saanut valmiiksi selvityksen vauvan kohtelusta Pohjois-Kymen sairaalassa. Sairaalasta tulleessa tiedotteessa kerrotaan, että Pohjois-Kymen sairaalan päivystyksen resurssit ovat olleet riittävät kyseisenä päivänä. Kouvolan kaupungin terveysjohtaja Kari Kristeri kommentoi kyseisen päivän tapahtumia MTV:lle.
– Resurssit ovat olleet hyvät ja henkilökunta on ollut jopa poikkeuksellisen hyvin koulutettua sinä päivänä, Kristeri kommentoi selvitystä.
Näin sairaala vastaa
"Perusterveydenhuollon päivystyksessä oli yhden lääkärin vastuulla klo 15—22 välisenä aikana hoidossa yhteensä 22 yleislääketieteen potilasta. Lääkärillä oli tällöin työvuorollaan aikaa 19 minuuttia potilasta kohden. Päivystävänä lääkärinä oli yli viisi vuotta Kouvolan kaupungin virassa työskennellyt pätevä, yleislääketieteeseen erikoistumassa oleva lääkäri. Hoidontarpeen arviointiin sairaanhoitajalle päästiin illan aikana 1—13 minuutin kuluessa ja kaikki potilaat pääsivät lääkärin vastaanotolle alle tunnin odotuksen jälkeen. Vuorossa ollut yleislääkäri poistui työaikakirjanpidon mukaan työpaikaltaan klo 22.45 eli 45 minuuttia työvuoronsa päättymisen jälkeen. Lääkärin tekemissä hoitopäätöksissä ei ole huomautettavaa."
Lähde: Sairaalan tiedote
– Mitään huolimattomuuteen viittaavaa tilannetta ei ole ollut, toteaa Kristeri.
Terveyskeskuksen käytäntöjä muutetaan
Vauvan äiti jakoi tapahtumasta Facebook-päivityksen, jossa hän arvosteli päivystyksen toimintaa. Päivitys sai aikaan kohua sosiaalisessa mediassa ja sitä on jaettu jo yli 10 000 kertaa Facebookissa. Osa Kouvolan kaupungin terveyskeskuksen uudistuksista on lähtenyt etenemään kyseisen Facebook-päivityksen johdosta.
– Viviánin tapauksen myötä on tulossa muutoksia osaan terveyskeskuksen uudistuksiin. Esimerkiksi odotusaikaan, sekä säännölliseen asiakaspalautteeseen, Kristeri kertoo tulevista uudistuksista.
Selvitys Kouvolan terveyspalveluista annettiin Etelä-Suomen aluehallintovirastolle.