Yhdysvalloissa keskimäärin joka kolmaskymmenes uusi auto menee myytiin ensimmäisen 12 kuukauden aikana. Joidenkin mallien kohdalla jopa joka kahdeksas.
Uuden auton ostaminen on aina iso päätös, jota punnitaan monelta kantilta. Ainakin siis toivottavasti. Toisinaan päätös osoittautuu kuitenkin syystä tai toisesta vääräksi, ja tuoreen selvityksen mukaan joidenkin autojen kohdalla näin käy useammin kuin muiden.
Yhdysvaltalainen iSeeCars on selvittänyt 10 automallia, joista luovutaan ensimmäisen vuoden aikana useammin kuin muista autoista keskimäärin.
Selvityksessä käytiin läpi yhteensä 46 miljoonan heinäkuun 2013 ja joulukuun 2018 välisenä aikana USA:ssa uutena ostetun auton tiedot.
Kävi ilmi, että keskimäärin 3,4 prosenttia kaikista uusista autoista meni myyntiin ensimmäisten 12 kuukauden aikana.
Listan kärkipäässä lukemat ovat kuitenkin huomattavasti suurempia.
0:44
Listan kärkipaikkaa pitää hallussaan Mercedes-Benzin C-sarja, joista 12,4 prosenttia palasi myyntiin vuoden sisällä. C-sarjan lähin haastaja, BMW:n 3-sarja, löytyy sijalta kaksi (11,8 %).
- Mercedes-Benz C-sarja: 12,4 %
- BMW 3-sarja: 11,8 %
- Land Rover Discovery Sport: 11,8 %
- Range Rover Evoque: 10,9 %
- Mini Clubman: 10,7 %
- BMW X1: 10,4 %
- BMW X3: 9,0 %
- Nissan Versa Note: 9,0 %
- Jaguar XF: 8,8 %
- Nissan Versa: 8,7 %
Kun tarkastellaan kokonaisuutta automerkkien kautta, ei tilanne ole premium-brändeille yhtään sen parempi. Tämä toki osaltaan kertoo siitä, että kalliilla autoilla ajavilla on taloudellisestikin paremmat mahdollisuudet autojen vaihtamiseen näin usein.
- BMW: 7,9 %
- Porsche: 7,6 %
- Mercedes-Benz: 7,4 %
- Land Rover / Range Rover: 6,5 %
- Jaguar: 6,4 %
- Mini: 6,2 %
- Fiat: 5,2 %
- Audi: 5,1 %
- Nissan: 5,0 %
- Infiniti: 4,7 %
Lähde: iSeeCars