Useat saksalaiset autonvalmistajat ovat tänään tarjonneet mahdollisuutta ohjelmistopäivitykseen, jonka olisi tarkoitus vähentää typpioksidin määrää autojen päästöistä.
Tarjous tehtiin sen jälkeen, kun autoteollisuuden edustajat olivat tavanneet Saksan ympäristö- ja liikenneministereiden kanssa. Uutistoimisto Reutersin mukaan neuvottelut asiasta jatkuvat edelleen, kertoo BBC.
Ohjelmistopäivitys olisi tarjolla viiteen miljoonaan autoon. Sen avulla typpioksidipäästöt vähenisivät 25–30 prosentilla. On kuitenkin epäselvää, kuinka suuri osa näistä viidestä miljoonasta autosta mahdollisesti sisältyisi siihen joukkoon autoja, johon on tarjottu korjauksia Volkswagenin päästöhuijausskandaalin seurauksena.
Volkswagen jäi kiinni päästöjen manipuloimisesta testeissä toissa vuonna. Viime kuussa Der Spiegel uutisoi, että saksalaiset Volkswagen, Daimler, BMW, Audi ja Porsche ovat 1990-luvulta lähtien tehneet laajaa yhteistyötä muun muassa viranomaisten harhauttamiseksi päästömittauksissa.
Ympäristöaktivistien mukaan Volkswagenin, Daimlerin, BMW:n ja Opelin johtajien tekemä tarjous ei ole riittävä, vaikkakin tervetullut tilapäisratkaisu. Aktivistit kritisoivat myös sitä, että autonvalmistajat eivät kertoneet olisiko päivitys tarjolla koko EU:n alueella ja koskisiko se myös pakettiautoja.
Kysely: Yli puolet tukisi dieselautojen kieltoa
Saksassa harkitaan diesel-autojen kieltämistä päästöjen vähentämiseksi. Euroopan komissio on varoittanut Saksaa sen ilmanlaadusta ja myös yleinen mielipide alkaa kääntyä dieselautojen kiellon puolelle. Greenpeacen kyselyn mukaan 57 prosenttia tukisi kieltoa huonosta ilmanlaadusta kärsivissä kaupungeissa.
Saksan autoteollisuus työllistää kuitenkin yli 800 000 ihmistä. Maassa pidetään liittopäivävaalit syyskuun lopulla ja kysymys liikenteen päästöistä on myös siksi vaikea.
Autoteollisuus on panostanut dieselautoihin, sillä ne tuottavat vähemmän hiilidioksidia kuin bensiiniautot. Dieselautot tuottavat kuitenkin enemmän typpioksidipäästöjä, mikä vaikuttaa osaltaan savusumuun ja haitallisten pienhiukkasten määrään.
Sähköautojen kohdalla päästöongelmaa ei olisi, mutta Saksan sähköstä noin 40 prosenttia tuotetaan edelleen hiilivoimalla.
Saksassa on liikenteessä noin 15 miljoonaa dieselautoa. Heinäkuussa myydyistä autoista 40,5 prosenttia oli dieselautoja.