Päästöjen vähentäminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen ovat johtaneet taas vaihteeksi kiivaaseen väittelyyn Saksan autobahnien nopeusrajoituksista – tai lähinnä niiden puutteesta.
Keskustelu Saksan autobahnien nopeusrajoituksista otti tuulta alleen aiemmin tammikuussa, kun maan hallitus nosti suunnitelmat jälleen pöydälle.
Tällä hetkellä alle puolet Saksan moottoritiekilometreistä on varustettu nopeusrajoituksella.
Tammikuussa tehdyn kyselyn mukaan 51 prosenttia saksalaisista kannatti 130 km/h:n nopeusrajoituksen asettamista koko moottoritieverkostolle, kun taas 47 prosenttia vastusti rajoituksia.
Saksan ympäristöministeriö laski vuonna 2012, että 120 km/h:n nopeusrajoitus kaikilla maan moottoriteillä vähentäisi hiilidioksidipäästöjä yhdeksällä prosentilla eli kolmella miljoonalla tonnilla vuodessa.
Lue myös: Poliisi kommentoi Euran liikennemerkkihirviötä – pitääkö tässä ajaa 50 vai 80 km/h?
Hallituksen tiedottaja Steffen Seibert ilmoitti maanantaina, että nopeusrajoituksia ei olla toistaiseksi asettamassa.
Liikenneministeri Andreas Scheuer on puolestaan todennut koko moottoritieverkoston kattavan nopeusrajoituksen olevan "kaiken maalaisjärjen vastaista".