Nopeusrajoitusten nostaminen ei automaattisesti heikennä liikenneturvallisuutta, selviää Tanskan liikenneviranomaisten selvityksestä.
Kun Tanskassa suunniteltiin vuosituhannen alussa nopeusrajoitusten nostamista, synnytti se ymmärrettävästi runsaasti keskustelua puolesta ja vastaan. Muutoksen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen pelättiin, mutta samaan aikaan vastapuolella haluttiin tehdä autoilusta sujuvampaa.
Katso pääkuvan videolta, miten Suomen uudet peltipoliisit toimivat.
Lue myös
Helsinkiläispoliisi kehotti ajamaan 5 kmh alinopeutta – Autoliitto IS:lle: Tämä siitä seuraisi
Tanskassa päädyttiin lopulta kompromissiin, ja nostettiin vähemmän ruuhkaisten tieosuuksien nopeusrajoituksia.
Moottoriteillä tämä tarkoitti, että aiemman 110 km/h:n nopeusrajoituksen sijaan on tietyillä osuuksilla saanut vuodesta 2004 alkaen ajaa 130 kilometriä tunnissa. Lisäksi joidenkin 80:n rajoituksen teillä on sittemmin saanut ajaa 90 kilometrin tuntinopeutta.
Hieman ehkä yllättäenkin liikenneonnettomuuksien ja kuolonuhrien määrä väheni sekä 130:n että 90:n kilometrin rajoitusalueilla. Syyksi paljastui se, että vaikka hitaimmin ajaneet nostivat nopeuksiaan, kaikkein kovavauhtisimpien kuljettajien nopeudet jopa hieman putosivat. Vaikka keskinopeus ei juuri muuttunutkaan, kutistui hitaimpien ja nopeimpien ajoneuvojen nopeusero, mikä puolestaan näkyi liikenneturvallisuuden parantumisena vähentyneiden ohitusten myötä.
Lähde: CPH Post, First Vehicle Leasing, Aol