Sami Pajari ei jää murehtimaan ulosajoaan – "Olen pystynyt antamaan hyviä näyttöjä"

Sami Pajarille iso virhe – MM-ralli päättyy keskeytykseen 1:26
Sami Pajarin Keski-Euroopan MM-ralli päättyi ulosajoon.

Toyotan Sami Pajarin ensimmäinen asfalttiralli Rally1-autolla päättyi ulosajoon Keski-Euroopan MM-rallin päätöspäivänä. Siitäkin huolimatta Pajarille jäi positiivinen mieli viikonlopun suorituksistaan.

Tasaisesti ensimmäiset ajopäivät läpi ajanut Pajari sortui sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella kohtalokkaaseen ajovirheeseen. Pajari ajautui mutkassa leveästi ja hänen autonsa lensi katon kautta ympäri.

Pajarin mukaan ainoa syy ulosajoon löytyy peilistä.

– Oma virhe. Jostain syystä mentiin vain liian kovaa siihen mutkaan. En tiedä, mikä siinä pääsi yllättämään sen verran. Mielestäni nuotti oli ihan ok. Jostain syystä se oli vain vähän liukkaampi, mitä oletin. Vähän menimme leveäksi ja heitimme pienet voltit. Ei nyt isoja vaurioita tullut autonkaan lopulta, mutta ei ollut järkeä lähteä jatkamaan tässä tilanteessa, Pajari kertaa ulosajoaan.

22-vuotias suomalainen oli ulosajohetkelle asti ajanut takuuvarmasti ja puhtaasti. Pajari oli kisassa tukevasti kuudennelle sijalla.

Vaikka ulosajo oli Pajarille valtaisa pettymys, näki suomalainen suorituksessaan hyvääkin. 

– On aina harmi, kun ralli päättyy tuolla tavalla. Muuten tähän asti tosi puhdasta ajamista, eikä virheitä siihen asti. Positiivisesti koko ajan pystyi kehittymään. Harmi tiimin kannalta ja olen tosi pahoillani. Hieno mahdollisuus päästä tuollaisella autolla ajamaan. Tärkeää oppia tuli ja toivottavasti pääsemme käyttämään niitä tulevaisuudessa, Pajari sanoo.

Keski-Euroopan MM-ralli oli Pajarille kolmas Toyotan Rally1-kalustolla. Ensimmäisiä askeleitaan kohti Rally1-luokkaa ottanut Pajari uskoo antaneensa Suomen, Chilen ja Keski-Euroopan rallien aikana sellaisia näyttöjä, joilla vastaavanlaisia ajotehtäviä voisi tulla eteen jatkossakin.

– Mielellään toki ajaisi paljon lisääkin tuollaisella autolla. Mielestäni olen ihan hyviä näyttöjä pystynyt antamaan. Tietyt pätkät täälläkin olivat tosi hyviä ja muutenkin puhdasta tekemistä ja koko ajan tasaisen varmasti parempaan päin. Se on ollut hieno nähdä, ja tiimiltäkin saanut siitä hyvää palautetta, Pajari sanoo.

Kauteen lähdettäessä Pajarin ykköstähtäin oli WRC2-luokassa. Siellä kausi on Pajarin osalta mennyt erinomaisesti ja suomalainen taistelee kuukauden päästä Japanissa luokka mestaruudesta.

Jos Pajarille olisi ennen kauden alkua sanottu, että hän tulee ajamaan kolme MM-rallia WRC-kalustolla, ei suomalainen olisi sitä välttämättä uskonut.

– Oli yllätys, että pääsimme jopa kolme rallia ajamaan tällaisella autolla. En todellakaan odottanut (sitä). Siihen nähden ihan hyviä suorituksia pystytty ajamaan. Tästä jäi vähän ajamatta, mutta muuten saatu kaikki kilometrit ajettua, mikä on tärkeää, Pajari perkaa.

Pajarin suoritukset olivat pirteitä. Suomessa Pajari sijoittui neljänneksi ja Chilessä kuudenneksi, vaikka hyppy Rally2-autosta Rally1-autoihin on vaikea.

– Sen tietää, että tuossa luokassa ei heti voi odottaa huippusuorituksia. Se vaatii vähän tunnustelua ja opettelua, mutta pikkuhiljaa mennään eteenpäin.

Sami Pajari kommentoi rajua ulosajoaan – ”En tiedä, mikä siinä pääsi yllättämään” 1:03
Näin Sami Pajari kommentoi sunnuntaista ulosajoaan.

Lue myös:

    Uusimmat