Sanna Marin oli Niinistöä näkyvämpi ulkomaan mediassa

Suomen tunnettavuus on kasvanut maailmalla.

Suomalaiset esiintyivät ulkomaisessa mediassa satoja tuhansia kertoja viime vuoden aikana, käy ilmi tuoreesta Suomi muiden silmin -julkaisusta. Mainituin suomalainen oli virkakautensa viime kuussa päättänyt presidentti Sauli Niinistö. Otsikkotasolla näkyvin suomalainen oli ylivoimaisesti kuitenkin pääministerinä vielä viime vuonna toiminut Sanna Marin (sd.).

Marin oli Niinistön jälkeen myös toiseksi mainituin suomalainen. Kolmanneksi mainituin oli nykyinen pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja neljänneksi mainituin Marinin hallituksessa ulkoministerinä toiminut, presidenttiehdokkaana ollut Pekka Haavisto (vihr.).

Urheilijat olivat edellisvuosien tapaan vahvasti edustettuna mainituimpien suomalaisten joukossa. Davis Cup -menestys nosti Emil Ruusuvuoren viidenneksi mainituimpien listalle. Myös koripalloilija Lauri Markkanen, autourheilutähdet sekä NHL-kiekkoilijat saivat jälleen runsaasti näkyvyyttä.

Ohjaaja Aki Kaurismäen paljon kansainvälistäkin huomiota saanut Kuolleet lehdet -elokuva nosti Kaurismäen itsensä lisäksi pääosan esittäjät Alma Pöystin sekä Jussi Vatasen korkeille sijoituksille: Kaurismäki oli 10. mainituin, Pöysti 14. mainituin ja Vatanen 22. mainituin.

Otsikoissa Marinin jälkeen toiseksi eniten esiintyi nyrkkeilijä Robert Helenius, joka jäi kuitenkin kauas Marinin lukemista. Helenius esiintyi otsikoissa reilut 2 700 kertaa, Marin puolestaan yli 10 000 kertaa.

Yleisin aihe Suomea käsittelevissä uutisissa oli viime vuonna Suomen Nato-jäsenyysprosessi. Lisäksi myös muut ulko- ja turvallisuuspoliittiset teemat olivat vahvasti esillä. Esimerkiksi itärajan tapahtumat, Suomen tuki Ukrainalle sekä Itämeren kaasuputken ja tietoliikennekaapelien katkeaminen nousivat uutisiin maailmalla.

Nato-jäsenyysprosessi yleisin aihe

Suomen tai suomalaiset mainitsevia otsikko-osumia oli ulkomaisessa mediassa viime vuonna kaikkiaan yli 450 000, mikä on kaksinkertainen määrä pidemmän aikavälin keskiarvoon verrattuna.

Suuri näkyvyys on vaikuttanut siihen, kuinka hyvin Suomi maailmalla tunnetaan. Anholt-Ipsos Nation Brands Index -maakuvavertailu osoittaa Suomea tuntevien määrän kohonneen viimeisen viiden vuoden aikana kahdeksan prosenttiyksikköä.

– Vuonna 2023 Suomen tunnettuus kasvoi ja muuttui positiivisemmaksi. Se on tärkeää, sillä haastavassa maailmantilanteessa vahvalla maakuvalla on suuri merkitys turvallisuuden kannalta, sanoo Finland Promotion Boardin puheenjohtaja, ulkoministeriön viestintäjohtaja Mikko Koivumaa tiedotteessa.

Finland Promotion Boardin Suomi muiden silmin -julkaisu yhdistää muun muassa tietoja kansainvälisistä tutkimuksista ja mediaseurannasta Suomen ulkomaanedustustojen asiantuntemukseen. Se korvaa aiemmat ulkoministeriön julkaisut Suomi maailman mediassa ja Maakuvan vuosikatsaus.

Lue myös:

    Uusimmat