Mediakonserni Sanoma järjestää uutis- ja aikakaustoimituksiaan. Sanoma Media Finlandin uutismediat Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat sekä kahdeksan aikakauslehtibrändiä muodostavat jatkossa yhden yksikön. Samalla yhdistetään yksiköiden kaupalliset ja kehitystoiminnot.
HS ja IS jatkavat itsenäisinä brändeinä, ja niiden toimituksia johtavat jatkossakin niiden vastaavat päätoimittajat. Uuden yksikön liiketoimintajohtajaksi on nimitetty Petteri Putkiranta, joka vastaa yksikön toiminnasta ja tuloksesta kokonaisuutena.
Helsingin Sanomissa muutetaan johtamismallia, ja lehden toiseksi päätoimittajaksi nimitetään Anu Ubaud. Hänen vastuullaan on muun muassa lifestyle-toimitus, joka kasvaa yhtiön organisaatiomuutoksessa. Lehden toimitusta johtavat jatkossa vastaava päätoimittaja Kaius Niemi, Ubaud ja Antero Mukka.
Ubaud siirtyy päätoimittajaksi HS:n toimituspäällikön paikalta.
Sanoma Media Finlandin viestintäjohtaja Hanna Johde kertoo STT:lle, että uudelleenjärjestelyllä ei ole henkilöstövaikutuksia.
Brändit jatkavat entiseen tapaan
Helsingin Sanomien lifestyle-toimituksen kanssa yhdistyvät aikakausbrändit Glorian Ruoka&Viini, Soppa365, Sport, Vauva ja Meidän Perhe. Tiede ja Tiede Luonto ovat jo aiemmin toimineet osana Helsingin Sanomien toimitusta.
– Kasvatamme Hesaria kaikilla painopistealueilla: yhteiskunnasta, tieteestä, kulttuurista ja hyvinvoinnista kertovilla sisällöillä. Seuraamme tiiviisti lukijoiden mediankäyttötapoja. Erityisesti nuoremmat kohderyhmät haluavat laajan kattauksen kovia uutisia, tutkivia featurejuttuja, monipuolisia tiede- ja kulttuurisisältöjä ja arkeen osuvia lifestyle-juttuja, Ubaud sanoo tiedotteessa.
Uuteen yksikköön siirtyvät aikakausbrändit säilyvät entisellään, ja lehdet jatkavat ilmestymistä kuten aiemminkin.
Sanoman muut aikakausbrändit, joiden liiketoiminta perustuu painettuun mediaan, jatkavat Sanoma Lifestyle -yksikössä. Tähän ryhmään kuuluun joukko Suomen suurimpia aikakauslehtiä, esimerkiksi ET ja Kodin Kuvalehti.
Sanoma on Suomen Tietotoimiston suurin omistaja.