F1-sarjan ehdotonta teknologisen kehityksen huippua edustava Mercedes käyttää nykyisin hyödykseen lisätyn todellisuuden mahdollistamaa yhteydenpitoa kotitehtaansa ja varikkotiiminsä välillä.
LUE MYÖS: Mercedes julkisti mielenkiintoista dataa F1-kauden avauskisasta – Valtteri Bottaksen suoritus kiinnittää huomion
Tiimit ovat pyrkineet jättämään koronapandemian aikana mahdollisimman paljon työntekijöitään etäyhteyksien päähän. Esimerkiksi mekaanikot tarvitsevat kuitenkin toisinaan asiantuntija-apua, joka on nykyisen teknologian keinoin tavoitettavissa varsin nerokkailla tavoilla.
Mercedes tiedotti ennen pääsiäistä solmineensa uuden kumppanuuden Teamviewer-yhtiön kanssa. Yhteistyön kautta F1-tallin käyttöön tuodaan lisätyn todellisuuden menetelmiä, joilla vaativakin yhteydenpito kisapaikalle helpottuu.
Kisapaikalla oleva työntekijä voi käyttää erityisiä lisätyn todellisuuden laseja, joiden avulla hän saa Britannian tehtaalta kohta kohdalta täsmälliset toimintaohjeet. Erikoisasiantuntija voi seurata lasien välittämän kuvan avulla reaaliajassa varikolla tapahtuvaa operaatiota ja antaa tarkkoja toimintaohjeita.
Mercedes kertoo voivansa käyttää teknologiaa varsinaisen F1-auton ongelmien ratkaisemisen lisäksi myös esimerkiksi logistiikan tai terveydenhoidon prosessien sujuvoittamiseksi.
– Meillä on ”tukihuone”, jossa on noin 30 ihmistä seuraamassa autoa, työskentelemässä simulaattorilla ja tuulitunnelilla parantaakseen auton suorituskykyä radalla, tallipäällikkö Toto Wolff kertoo Motorsport.comille.
– Analysoimme korkean teknologian osia, kuten voimayksikön tai vaihdelaatikon hydraulisia komponentteja. Suora yhteys tehtaalta lisätyn todellisuuden avulla antaa meille etua siinä.
Mercedes kertoo pystyvänsä samalla keventämään kulutaakkaansa nykyisen budjettikaton alla sekä vähentämään kovasta matkustamisesta johtuvaa hiilijalanjälkeään.
Teamviewerin julkaisemalla videolla näkyy maistiainen tavasta, jolla lisätty todellisuus toimii: