Vuonna 2013 F1-talli Williams vaipui kaikkien aikojen huonoimpaan sijoitukseensa valmistajien mestaruustaistossa. Business Insider kertoo artikkelissaan, kuinka tallipäällikkö Sir Frank Williams myllersi perinteikkään tallin henkilökunnan täysin uuteen uskoon ja aloitti uuden nousun F1-maailman huipulle.
Alain Prost, Nelson Piquet, Ayrton Senna ja Jacques Villeneuve. Tällaisia legendoja on ollut Williams F1-tallin ratin takana sen menestysvuosina. Tallin huippuvuodet sijoittuvat 1970–90-luvuille, jolloin se voitti yhdeksän valmistajien mestaruutta ja seitsemän kuljettajien titteliä. Menestyksen alkuaikoina kisakuskina kaahaili myös muuan suomalainen Keke Rosberg, joka voitti kuljettajien maailmanmestaruuden Williamsilla vuonna 1982.
MAINOS
Venäjän GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 9.55 ja 13.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55
Sunnuntai: Venäjän GP klo 14.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Viimeisin vuosikymmen ei ole ollut Williamsille kovin mairitteleva. Vuosien 2011-2013 saavutukset olivat 8. sija ja kaksi 9. sijaa kahdentoista tallin joukossa. Tämä sai tallipäällikkö Sir Frank Williamsin ryhtymään toimiin tallin uudistamiseksi. Tallin johtoportaaseen tehdyn puhdistuksen seurauksena Mike O’Driscoll otti koko Williams-konsernin toimitusjohtajan tehtävät hoitaakseen 2013. Toinen Williamsin uuden nousun kannalta tärkeä uudistus oli uuden tietohallintopäällikkö Graeme Hacklandin palkkaaminen.
Talllipäällikkö Williams antoi Hacklandille yhden yksinkertaisen tehtävän.
- Nosta Williams takaisin lähtöruudukon kärkeen.
Ensimmäisiä asioita joita Hackland teki, oli Avanade-nimisen yrityksen puoleen kääntyminen. Avanade on teknologiajättien Accenturen ja Microsoftin datan analysointiin erikoistunut yhteisyritys.
- Se oli digitaalinen harppaus, jonka muut tallit ottivat jo 4–5 vuotta sitten, Williamsin toiminnan uudistanut Hackland kertoo Business Insiderille.
Tiedon määrä kasvanut räjähdysmäisesti
Hacklandin mukaan formula-autosta kerätään 60-80 gigabittiä dataa pelkästään telemetrian avulla. Tämän päälle tulee vielä kaikki video- ja muu lisämateriaali, jota voidaan käyttää apuna suorituskyvyn parantamisessa.
Ennen Avanaden mukaantuloa Williamsin autoistaan saamaa tietoa oli vaikea tulkita. Tulkittavaa kertyykin käsittämätön määrä.
- Kun kaiken kaikkiaan dataa on 750 000 taulukollista, on mahdotonta tehdä tarkkaa työtä. Avanaden datan analysointityön ansiosta teemme kehitystyötä saman tavoitteen eteen.
Tämän vuoksi 70 prosenttia ajasta käytettiin pelkkään tiedon keräämiseen ja vain 30 prosenttia sen analysoimiseen.
Uuden teknologiaosaamisen seurauksena Williamsin it-henkilöstön määrä on tuplaantunut. Teknologiaosaamisen kasvaminen ratkaisi myös Williamsin ongelman käsitellä kaikkea dataa, jota autoista kerätään esimerkiksi kisaviikonlopun aikana.
- Aloittaessani 1997 kahdesta autosta kerätty data mahtui yhdelle levykkeelle. Nyt internet-aikakaudella informaation kasvu on ollut ilmiömäistä. Formula-autosta tulee dataa tuhansia kanavia pitkin, Hackland toteaa Business Insiderin haastattelussa.
Pieni budjetti vaatii tehokkuutta
Teknologisoituminen toi mukanaan digitaalisen tiedonkeruun, joka nopeutti keräämiseen käytettävää aikaa. Nykyään yhdestä Williams-tallin auton ajamasta kierroksesta 10 prosenttia käytetään tiedon keräämiseen, jolloin tiedon käyttämiseen ja sen pohjalta toimimiseen jää roimasti enemmän aikaa.
Tehokkuuden lisääntyminen näkyy myös tallin taloudessa. Williams operoi vain puolella Mercedeksen ja kolmanneksella Ferrarin budjeteista. Kilpailukyvyn säilyttäminen näillä luvuilla on kova saavutus niinkin rahan hallitsemassa ympäristössä kuin F1.
Tuloksia on näkynyt myös radalla. Kahtena edellisenä vuonna Williams on ollut kolmas valmistajien mestaruustaistossa. Alkaneen kauden Frank Williamsin suojatit ovat aloittaneet kohtalaisesti. Valmistajien sarjassa neljäntenä majaileva talli on hyvissä asemissa loppukautta ajatellen. Mahdollisuus on jatkaa viime vuosien malliin autourheilun kuninkuusluokan kolmanneksi parhaana tallina. Rehellisyyden nimissä on todettava Mercedeksen ja Ferrarin olevan suorituskyvyssä vielä kaukana Williamsin edellä.