Mercedes-tallilla on edessään mielenkiintoiset sopimusneuvottelut. Lewis Hamilton saa jatkaa tallissa suurella todennäköisyydellä ensi kaudellakin – mutta ei hinnalla millä hyvänsä, tuumii entinen F1-kuljettaja David Coulthard.
LUE MYÖS: Sebastian Vettelin ex-tallikaveri spekuloi inhottavasti Valtteri Bottaksen kohtalolla – "Se olisi mahtava skenaario"
Kun Red Bull tiedotti tammikuun alussa tehneensä pitkän jatkosopimuksen Max Verstappenin kanssa, Hamiltonilla oli kaikki ässät hihassaan ajatellen tulevia jatkosopimusneuvotteluita.
Ferrari oli tiedottanut kuukautta aiemmin Charles Leclercin pitkästä jatkosopimuksesta, ja vielä tuossa vaiheessa julkisuudessa spekuloitiin sillä, voisiko Hamilton siirtyä kahdeksan Mercedes-vuoden jälkeen Leclercin tallikaveriksi kaudella 2021.
Ainakin teoriassa Hamiltonilla oli siis mahdollisuudet neuvotella palkkaansa ylöspäin sekä Ferrarin että Mercedeksen kanssa.
Nyt Ferrari-ovi on sulkeutunut, eikä Hamiltonin hyppääminen Verstappenin rinnalle Red Bullille tunnu yhtään sen realistisemmalta kuin vuoden alussa. Mercedes on hänen ainoa vaihtoehtonsa.
Tallipäällikkö Toto Wolff puhui taannoin itävaltalaisen ORF-kanavan haastattelussa jokseenkin varovaiseen sävyyn Mercedeksen tulevista kuljettajavalinnoista mutta myönsi, että Sebastian Vettelin lähtö Ferrarilta on otettava huomioon ja että saksalainen kuljettaja saksalaisessa autossa kuulostaisi kaupallisessa mielessä todella houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Coulthard muistuttaa, että vaikka Mercedes ei koskaan tekisi sopimusta Vettelin kanssa, tämä on tallille arvokas jo pelkällä olemassaolollaan; kun vapailla markkinoilla on nelinkertainen maailmanmestari, Hamilton ei todennäköisesti saa sopimusneuvotteluissa aivan kaikkia toiveitaan läpi.
– Niin paljon kuin he rakastavatkin Lewisiä, Mercedes ja Toto tekevät liiketoimintaa. He eivät ole mitään hyväntekijöitä. Se ei mene niin, että he antavat Lewisille tyhän sekin, johon Lewis saa kirjoittaa haluamansa summan, Coulthard sanoo F1:n verkkosivuilla.
– He haluavat maksaa Lewisille mahdollisimman vähän, jotta muuhun yritystoimintaan voisi sijoittaa mahdollisimman paljon. Hamilton taas haluaa tietysti mahdollisimman paljon.
F1-sarjassa otetaan ensi kaudella käyttöön 145 miljoonan dollarin kulukatto, joka laskee 140 miljoonaan vuonna 2022 ja 135 miljoonaan vuosiksi 2023–25. Kuljettajien palkat eivät sisälly kulukattoon.