F1:ssä on käynnissä mielenkiintoinen tuolileikki, joka käynnistyi helmikuun alussa, kun Ferrari vahvisti Lewis Hamiltonin supersiirron Maranelloon. Tämän jälkeen eniten puhetta on riittänyt Mercedeksen ja Red Bullin tallipaikkojen ympärillä, ja molempien kohdalla on viritelty alkuvuoden aikana jo toista ja kolmattakin supersiirtoa. Vain yksi niistä on kuitenkin enää mahdollinen.
LUE MYÖS: F1-tuolileikissä mielenkiintoinen käänne – Ferrari-tähti pelaa kovaa peliä
LUE MYÖS: Manageri tyrmää järisyttävän F1-uutisen: "Voin vannoa oman henkeni kautta"
Hamiltonin lähdön myötä Mercedeksellä on tarjota ensi kaudeksi yksi vapaa paikka George Russellin rinnalla. Red Bullilla mahdollisia vapaita paikkoja on joko yksi tai kaksi riippuen siitä, haluaako Max Verstappen jatkaa tallissa. Verstappenilla on vuoteen 2028 ulottuva sopimus, mutta sopimukseen kirjatut pykälät tiettävästi mahdollistavat sopimuksen purkamisen jo tässä kohtaa.
Käytännössä ainoa talli, johon Verstappen voisi siirtyä, on Mercedes.
Alkuvuodesta esillä olleissa huhuissa yhdeksi mahdolliseksi Red Bull -kuljettajaksi nostettiin Fernando Alonso, joka kuitenkin teki huhtikuussa jatkosopimuksen Aston Martinin kanssa.
Olettaa sopii, että jatkosopimus solmittiin mieluummin olosuhteiden pakosta kuin siksi, että Alonso itse olisi valinnut Aston Martinin ennen Red Bullia.
– Ainoa vaihtoehto, joka olisi ilmiselvä valinta Astonin tai lopettamisen sijaan, on Red Bull. Siellä Alonso voisi taas voittaa. Siellä hänen F1-uransa loppusuora saisi täyttymyksensä. Alonson tiedetään haluavan sitä siirtoa aika tavalla, ja sitä on puskettu kovasti eteenpäin, The Race -sivusto kirjoitti 8. huhtikuuta.
Alonson jatkosta Aston Martinilla tiedotettiin kolme päivää myöhemmin. Sopimusjulkistuksen yhteydessä Alonso vahvisti käyneensä neuvotteluita Red Bullin suuntaan.
Red Bullin kuljettajavalinnoissa suurta valtaa käyttävä neuvonantaja Helmut Marko kertoo nyt Formel1.de-sivuston haastattelussa, miksi osapuolet eivät päässeet sopuun.
– Neuvotteluita on käyty, mutta kuten olen aiemminkin todennut, harmoninen työympäristö on Maxille erittäin tärkeää, ja mielestäni se ei olisi ollut sitä Alonson kanssa, Marko sanoi espanjankielisen Motorsportin mukaan.
Erikseen kysyättäessä Marko vielä vahvistaa, että hänen mielestään Verstappen ja Alonso eivät voisi ajaa samassa tallissa.
– Se olisi todella vaikeaa. Alonso olisi vanha mestari, Max nuori. He ovat ihan eri sukupolvea keskenään. Alonso tuskin ajaa kilpaa simulaattorilla tai hyppää sen puikkoihin lentokoneessa heti kisan jälkeen.
– He ovat täysin erilaisia. Molemmat ovat hyviä kuljettajia ja persoonia. Kumpikaan ei ole kovin vaatimaton, ja tallin olisi hyvin vaikea viedä sitä positiiviseen suuntaan.
Kyseessä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kun Alonso ja Red Bull on yhdistetty toisiinsa.
Huhuja mahdollisesta yhteistyöstä oli ilmassa jo vuosi sitten, ja vuonna 2018, kun Alonso lopetti ensimmäisen kerran uransa, hän kertoi Sky Sportsille Red Bullin lähestyneen häntä kaikkiaan kuusi kertaa: kertaalleen vuosina 2007, 2009, 2011 ja 2013 sekä kahdesti vuonna 2018.
Tallipäällikkö Christian Hornerin version mukaan Red Bull oli osoittanut kiinnostusta Alonsoa kohtaan vain kerran, vuonna 2007.
– Valitsin silloin Renault'n, sillä he olivat minulle kuin perhettä eikä Red Bull ollut kovin kilpailukykyinen, Alonso sanoi kuusi vuotta sitten.