Rallin MM-sarjan kausi 2019 on paketissa ja seuraava kausi on vain parin kuukauden päässä, mutta ilmassa on vielä useita isoja kysymyksiä ilman vastauksia.
Tällä viikolla rallimaailmassa oli kaksi isoa puheenaihetta: Australian metsä- ja maastopalot, jotka johtivat lopulta kauden viimeisen osakilpailun peruuntumiseen, sekä Citroenin mahdollinen vetäytyminen rallin MM-sarjasta ennen ensi kautta.
Torstaina kantautui vahvoja huhuja, joiden mukaan Citroen poistuisi MM-erikoiskokeilta. Ranskalaistiimin vetäytyminen vapauttaisi kuljettajamarkkinoille kuusinkertaisen maailmanmestarin Sebastien Ogierin ja Esapekka Lapin.
Ogieria on viety spekulaatioissa kovaa vauhtia Tommi Mäkisen johtamaan Toyotan WRC-tiimiin. Ranskalaistähti antoi mielenkiintoisen vastauksen, kun Red Bull TV kysyi häneltä Australiassa, missä hänet nähdään ensi kaudella.
– Tällä hetkellä minulla ei ole mitään, mitä voisin kertoa. Mikään ei ole vielä muuttunut. Monte Carlon MM-ralliin ei ole pitkästi aikaa, joten saatte vastauksen pian, Ogier pyöritteli hymyillen.
Toyota-kuljettaja Ott Tänak katkaisi Ogierin ja ranskalaisten pitkän mestaruusputken voitettuaan tämän vuoden MM-tittelin. Ogier sijoittui MM-sarjassa kolmanneksi Tänakin ja Hyundain Thierry Neuvillen perässä.
– Ott ja Toyota olivat meitä vahvempia tänä vuonna. Meidän pitää hyväksyä se ja taistella jälleen ensi vuonna, Ogier totesi.
Citroen neuvottelee Ogierin kanssa
Citroen on kaikkea muuta kuin vahvistanut vetäytymisensä MM-sarjasta ennen kautta 2020. Tallipäällikkö Pierre Budar painotti Red Bull TV:n haastattelussa, että heillä on meneillään kahden vuoden projekti Ogierin kanssa.
- Tallilla on nyt enemmän kokemusta. Paransimme paljon kauden aikana ja meillä on tulossa paljon parannuksia autoon. Ensi vuonna meillä on paremmat lähtökohdat, Budar sanoi.
Citroenin emoyhtiö PSA on sen sijaan vahvistanut, ettei Citroenia nähdä rallin MM-sarjassa kaudella 2022, jolloin WRC-autoissa siirrytään hybridiaikakauteen. PSA Motorsportin johtaja Jean-Marc Finot kertoo ranskalaisen Autohebdo-lehden nettisivuilla, että yhtiö teki valintansa rata-autoilun WEC-sarjan ja rallin MM-sarjan välillä.
– Olemme jo mukana Formula E -sarjassa, emmekä aio ottaa siihen sivuun kahta suurta ohjelmaa eli WEC:tä ja WRC:tä. Päätimme pitäytyä WEC:ssä. Emme sitoudu ralliin vuonna 2022, kun hybridit tulevat, Finot sanoo.
Finot'n mukaan PSA käy yhä neuvotteluja Ogierin kanssa kaudesta 2020. Tämä on sinänsä erikoista, sillä Ogierin Citroen-sopimus kattaa ensi kauden.
– Keskustelut vuodesta 2020 ovat käynnissä. Meillä ei ole aikeita keskeyttää ralliohjelmaa, Finot toteaa.