Länsimetron 8 asemaa ja 14 kilometriä pitkä ratalinja Matinkylään aukeaa liikenteelle elokuun puolessa välissä. Asiasta tiedottaa Länsimetro.
Espoon metrolinjan rakentaminen alkoi louhintatöillä marraskuussa 2009. Uusi linja Matinkylään avataan käyttöön 15. elokuuta. Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen on vielä käynnissä. Osuus valmistuu 2020.
Länsimetro on työllistänyt louhintojen ja rakentamisen aikana noin 1 500 rakentajaa. Henkilötyövuosia kertyy noin 4 500.
Kustannukset ylittyvät 240 miljoonalla
Hankkeen kustannukset ovat ylittymässä hankesuunnitelman mukaisesta laajuudesta 240 miljoonaa euroa eli 28,3 prosenttia.
Nykyinen loppukustannusennuste on 1 088 miljoonaa euroa. Länsimetron hankesuunnitelmassa hankkeen kustannuksiksi arvioitiin 713,6 miljoonaa euroa (vuoden 2007 hintatasossa).
Turvallisuudesta vastaa yli 50 automaatiojärjestelmää
Asemien ja 2 rinnakkaisen ratatunnelin lisäksi hankkeessa on rakennettu 15 pystykuilua hätäpoistumista, ilmanvaihtoa, paineentasausta ja savunpoistoa varten, 9 raiteenvaihtohallia sekä yhteensä 54 rinnakkaiset tunnelit yhdistävää yhdystunnelia.
Metron 52 erilaista automaatiojärjestelmää huolehtivat matkustusturvallisuudesta. Turvallisuutta ovat varmistamassa lisäksi esimerkiksi 32 savunpoistopuhallinta, automaattiset palonilmaisujärjestelmät, palonsammutusjärjestelmät ja palo-ovet sekä 8 varavoimakonetta.
Kaikki metron sisäänkäynnit ovat esteettömiä. Metrossa on yhteensä 46 hissiä ja 72 liukuporrasta.
Junien koeajot alkamassa
Junien koeajot alkavat tässä kuussa. Kun liikenne alkaa, aiemmin Kamppiin päätyneet linja-autolinjat ajetaan HSL:n laatiman liityntäliikennesuunnitelman mukaisesti Matinkylän ja Tapiolan liityntäterminaaliasemille.
Metroliikenteen vuorovälit tihenevät nykyisestä. Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Arkisin ruuhka-aikoina vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella (Tapiola–Itäkeskus) on 2 ja puoli minuuttia. Nykyisin metro liikennöi ruuhka-aikoina 4 minuutin vuorovälillä.