Sunnuntaina 20. tammikuuta Helsingistä Ouluun matkannut VR:n intercity-juna joutui pysähtymään Lahteen, kun yhdessä vaunussa tuntui kova rysäys.
Rysäyksen takia muun muassa kolmen penkin kallistusmekanismi rikkoutui ja aiheutti kahdelle matkustajalle niskan ja selän retkahduskipuja. Muutamat kattopaneelirakenteet irtosivat kiinnityksistään tömähdyksen voimasta.
Lue myös: Junamatkustaja kuvailee MTV Uutisille hetkeä, kun matkanteko katkesi rysähdykseen: "Aivan kuin junaa olisi lyöty isolla lekalla – kaksi penkkiä hajosi"
Lisäksi vaunun yläkerran vessan tuorevesijärjestelmään aiheutui vesivuoto.
Radalta ei löytynyt merkkejä aiheuttajasta
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisi selvityksen tapauksesta maanantaina yhdeltä.
Matkustajien kertomukset kolauksesta olivat epätarkat, ja siksi tarkan tapahtumapaikan määrittäminen oli vaikeaa.
– Rataliikennekeskus kehotti tarkastamaan radan Haarajoen ja Korvensuon sekä Tikkurilan ja Keravan välillä. Radasta ei löytynyt vikaa eikä raiteilla ollut ylimääräisiä esineitä, Otkesin raportissa todetaan.
Oikoradalla suurin sallittu nopeusrajoitus on 220 km/h ja junan aikataulun mukainen nopeus 160 km/h, mutta juna kulki SR-1-veturin suurinta sallittua nopeutta eli 140 km/h.
Asetinlaitetallenteesta nähtiin junan kulku radalla ja vaunujen ohjausjärjestelmän vikalokista nähtiin, että ohjausjärjestelmä ei ollut rekisteröinyt mitään vikatapahtumaa tapahtumahetkellä.
Selitys löytyi vaunun pohjasta
Mysteeriselle tömähdykselle löytyi silti viimein selitys: se aiheutui vaunun päädystä irronneesta metallisesta suojalevystä.
Tutkijat tarkastivat junan veturin heti seuraavana päivänä onnettomuudesta. Veturista ei löytynyt vaurioita.
Junan ensimmäisen vaunun pohjasta havaittiin puuttuva suojalevy, joka suojaa yhdyskaapeleita irrallaan olevan ruuvikytkimen iskuilta.
Kolmen levyä paikallaan pitävistä ruuveista oli katkennut. Kahden kiinnitysreiän vetomutterit olivat Otkesin mukaan todennäköisesti syöpyneet irti, sillä ruuvit eivät olleet paikallaan.
Levy oli irronnut "ylöspäin suuntautuneen iskun voimasta".
– Vaunun pohjassa havaittiin pahoja vaurioita koko vaunun matkalla. Painumien lisäksi vaunun pohjan alumiiniprofiilissa oli useita viiltoja ja vauriot ulottuivat paikoin levyn alla olevaan hunajakennoprofiiliin.
Penkkien selkänojat ovat rakenteiltaan heikkoja, joten rytkähdys oli voimallaan rikkonut kääntömekanismin.
Irtoamisen tarkkaa syytä ei tiedetä
Suojalevyn irtoamisen syytä ei kuitenkaan voitu selvittää, koska tarkkaa tapahtumapaikkaa ei tiedetä.
– On mahdollista, että vaunun ruuvikytkin olisi irronnut ripustuskoukustaan ja roikkunut vapaana alhaalla, jolloin jatkuvat iskut radan laitteisiin, etenkin akselilaskijoiden auraussuojiin olisivat irrottaneet suojalevyn. On myös mahdollista, että veturi on nostanut radasta irti jäätä, joka on osunut kovalla voimalla ruuvikytkimeen ja irrottanut suojalevyn ja samalla ruuvikytkimen ripustuskoukusta.
Otkesin mukaan tapahtuma ei ole ainutkertainen. Väylävirastolla on tiedossa samankaltainen tapaus, jossa vaurioitunut vaihteen suojapelti osui vaunun päähän irrottaen samanlaisen suojalevyn.
Vauriot olivat samankaltaisia, mutta kyseisessä tapauksessa matkustajat eivät tömähdystä havainneet.