Potilaan oikeus valita vapaasti hoitopaikkansa ei toteudu tarkoitetulla tavalla, käy ilmi Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksestä.
Potilaat ovat voineet viime vuoden alusta valita itse terveysasemansa ja tietyin rajoituksin myös erikoissairaanhoidon hoitopaikkansa kaikista julkisista terveysasemista ja sairaaloista.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan asiaa koskevat säädökset ovat hajallaan eri laeissa eikä yhtenäisiä toimintamalleja ole saatu aikaiseksi.
Mahdollisuudet valinnanvapauden hyödyntämiseen riippuvat Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan olennaisesti muun muassa potilaan terveydentilasta, osaamisesta ja taloudellisista resursseista. Asiaan liittyy myös logistisia ongelmia, kuten ongelmat potilastietojen siirtymisessä toimipaikkojen välillä.
Valinnanvapaudesta seuraavat taloudelliset ja terveyspoliittiset hyödyt – kuten uusien innovatiivisten toimintamallien kehittäminen ja käyttöönotto – ovat puutteellisen toteutumisen takia jääneet saavuttamatta, Kilpailu- ja kuluttajavirastossa arvioidaan.
– Valinnanvapauden aktiivinen hyödyntäminen voisi selvityksen mukaan johtaa parhaimmillaan palveluprosessien, hoidon laadun ja potilasturvallisuuden kehittymiseen, virasto kirjoittaa tiedotteessaan.
Viraston mukaan valinnanvapauden parempaa toteutumista voisi edesauttaa palvelusetelijärjestelmän kehittäminen ja laajempi hyödyntäminen.