Suomen kilpailukyky lähtisi nousukiitoon liikenneinfrastruktuuria kehittämällä, arvioi suunnitteluyritys WSP Finland selvityksessään.
Kilpailukyky paranisi muun muassa poistamalla tulppia useilla rataosuuksilla. Esimerkiksi suuren kapasiteetin ratayhteys olisi perusteltu koko välille Helsinki-Oulu. Rataverkon kehittäminen parantaisi tavarakuljetusten lisäksi matkustajaliikenteen toimivuutta.
– Jos Ruotsissa jo kaavailtu suurnopeusjuna tulisi käyttöön Suomessa, juna veisi Helsingistä Tampereelle tunnissa, Kokkolaan 2,5 tunnissa ja Ouluun 3,5 tunnissa. Myös tunnin juna Turkuun tulisi tarpeeseen, kertoo WSP:n johtaja Jorma Mäntynen tiedotteessa. Selvityksen tilaajia ovat Liikennevirasto ja useat etujärjestöt.
1:55
Nelostie tärkeä väylä Jyväskylästä pohjoiseen
Selvityksen mukaan eri teollisuuden alat käyttävät liikenneverkkoa kattavasti, jolloin myös tieverkon rooli korostuu.
– Jos yhteysväli ei toimi, kuljetukset hidastuvat, kallistuvat ja tuottavat enemmän päästöjä. Vastaavien yksittäisten, tärkeiden tieosuuksien tunnistaminen ja kuntoon paneminen on elintärkeää, jos aiomme olla osa kansainvälistä kauppaa ja kasvu-urilla myös lähivuosikymmeninä, arvioi Infra ry:n johtaja ja selvityshankkeen ohjausryhmää vetänyt Heikki Jämsä.
Hyvä esimerkki tärkeästä ketjun osasta on valtatie 4 Jyväskylästä pohjoiseen. Tieosuus palvelee useita teollisuuden aloja sekä elintarvikekuljetuksia kasvukeskuksiin.
Myös kaupan alan yritykset tarvitsevat hyviä tieyhteyksiä.
2:01
Kohennettava myös alemman tason teitä
Tieliikenteen kohentamistarve ei rajoitu vain valtateihin vaan myös alemman tason teihin. Muun muassa metsäteollisuus tarvitsee rautateiden ja valtateiden lisäksi alempaa tieverkkoa ja yksityisteitä tuodakseen puuta metsistä tehtaille. Lisäksi satamat kuuluvat tärkeänä osana kuljetusketjuun.
Suomen kattava lentokenttäverkko kätkee selvityksen mukaan käyttämättömiä mahdollisuuksia. Lentoyhteyksien kehittäminen tukisi matkailua ja kansainvälisten yritysten sijoittumista Suomeen.