"Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti."
Tie- ja rataverkon suurin haaste on 3–4 miljardin euron korjausvelka. Tämä ilmenee elinkeinoelämän järjestöjen teettämästä selvityksestä, jonka mukaan monilla valta- ja kantateillä on ongelmana teiden huono kunto, kapeus ja ohituskaistojen puute.
Selvityksen perusteella päätieverkosta huonokuntoista on koko Suomessa 13 prosenttia ja hyväkuntoista 62 prosenttia. Eniten huonokuntoisia pääteitä on Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla.
Selvityksessä arvioidaan, että teiden kunnostamisen lisäksi tarvitaan lisää nelikaistaisia teitä ja ohituskaistoja keskeisille osuuksille. Vastaavasti tärkeimmät rataosuudet tulisi muuttaa kaksiraiteisiksi.
– Päärata on Suomen huoltovarmuudelle erityisen tärkeä väylä. Eniten huonokuntoista rataa on Varsinais-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla. Rautatieliikenne on hyvin häiriöherkkää johtuen muun muassa Suomen rataverkon laajasta yksiraiteisuudesta, kuvailee tuloksia Elinkeinoelämän keskusliitto EK tiedotteessaan.
Maakuntien väyläraportin laativat Destia ja Correct Consulting. Raportissa analysoitiin, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa. Lisäksi analysoitiin maakuntien väylätarpeiden muuttumista, kun vihreä investointiaalto etenee.
Investoinnit koventavat vaatimuksia
EK arvioi, että Suomessa käynnistynyt investointiaalto asettaa kovia vaatimuksia liikenneinfralle.
– Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti.
Elinkeinoelämän järjestöt painottavatkin, että pikaisten kunnostustoimien lisäksi tie- ja rataverkkojen kehittämiseen ja ylläpitoon tarvitaan ennakoitavuutta. Esimerkiksi tehtaiden rakentaminen kasvattaa tiekuljetuksia merkittävästi, ja erikoiskuljetusten tarve lisääntyy tuulivoimaloiden rakennusaikana.
Uusimmat
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
17:47
Katso minuutissa, mitä Jari-myrskystä on aiheutunut
-
17:41
Talven pakkasennätys rikki
-
17:33
Suosittu konvehtirasia katosi kaupoista
-
17:31
Täysin pöyristyttävää: Ralf Schumacherista kommentteja, joita on vaikea ymmärtää
-
17:21
Sisäministeri Mari Rantanen pakeni toimittajia sanomatta sanaakaan – katso video
-
17:18
Aviopari värväsi ruotsalaisia ja tanskalaisia teinejä palkkamurhaajiksi Espanjassa
-
17:06
JYP-kannattajaryhmä solvasi rumin sanoin Hippos-valittajaa – tapauksesta selvityspyyntö
-
17:05
Puu kaatui ja sai öljysäiliön tulvimaan, kaukojunat pahasti myöhässä – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
16:53
Tukes varoittaa kuplahalleista
-
16:41
Suomalainen NHL-pelaaja herättää ihmetystä Coloradossa
-
16:38
Sulje ovet ja ikkunat Rovaniemellä! Vanha rakennus palaa lähellä rautatieasemaa
-
16:14
Marija Zaharova sai hämmentävän käskytyspuhelun ohjuksista kesken lehdistötilaisuuden
-
16:13
Angela Merkel muistelmissaan: Putin tuntui "aina valmiilta lyömään takaisin"
-
16:01
Tutkijat: Paino jojoilee, koska keho "muistaa" lihavuuden
-
15:52
Olkiluoto 3:n sähköntuotanto jatkuu
-
Lataa lisää